Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Gecupte banden. Ligt dat aan de load index?

Vraag gesteld door P. Ladestein op 20 november 2022

Beknopt; nu 3 jaar geleden en 19.000 km mee gereden merkte ik in de zomer 2022 (bij 15000 km) dat alle vier nieuw gemonteerde banden gingen cuppen.
Betreft Michelin Primacy zomerband. Bij kwik fit aangekocht en deze vertelden mij dat dit bij sommige automerken kan voorkomen dat ze cuppen. Michelin (consumentenbalie) zegt dat er i.p.v. 94, 91 loadindex banden zijn gemonteerd door hun dealer Kwik Fit. Inmiddels is de Saab al 3x door de APK gekomen en niemand is dit opgevallen , ik als leek zegt mij dat niets. Michelin zegt dus dat het cuppen komt door de te lage loadindex en ondertussen wijzen beide partijen mij af. Is een te lage loadindex de oorzaak van cuppen? ik doe normaliter 65000km met banden ik ben een rustige rijder. Kunt u mij advies geven wat te doen?

Merk: Saab 9-3 cabrio 2005
Type: 9-3 1,8 turbo
Bouwjaar: 2005
Brandstof: beznine
Motorvermogen: 184 (chiptuned)

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

 

De banden van uw Saab 9-3 zijn gecupt.

Cuppen

Cuppen is een onregelmatige vorm van slijtage die helaas vrij vaak voorkomt. Het wordt ook wel zaagtand slijtage genoemd. Als je met je hand over het loopvlak gaat tegen de draairichting in, dan is het slijtagepatroon voelbaar, als een zaagtand.

Het slippen van de profielblokken

De load-index is niet van invloed op deze vorm van slijtage. Het ontstaat doordat de profielblokken bij iedere omwenteling een beetje slippen bij het loskomen van het wegdek. Dit slippen zorgt voor materiaalverlies (slijtage) aan de achterzijde van ieder profielblok, want dat komt steeds als laatste los van het wegdek. Het treedt vooral op bij de niet-aangedreven achterwielen omdat daar nauwelijks andere slijtage bevorderende krachten op werken. Het gevolg is sterk toegenomen bandengeluid.

Conclusie

Onze ervaring is dat het vooral voorkomt bij banden met veel open profielblokken. Bij sportievere banden, die vaak meer gesloten profielblokken hebben, zou het fenomeen zich minder snel voordoen. Verder komt het vooral voor bij de buitenste schouderblokken. Het slippen wordt erger als er weinig druk op de profielblokken staat. Een juiste bandenspanning is dus van belang net als de goede wielstanden. Bij een wiel dat in het verticale vlak iets gekanteld staat (negatieve wielvlucht) is de druk op de profielblokken aan de buitenzijde lager.

Tips om het te voorkomen zijn correcte instelling en bewaking van de bandenspanning en wielstanden én een tijdig (na ca. 5.000 tot 8.000 km) voor- achter wisselen van de banden.