Scheur in drukgroep koppeling na 68.000 km

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 12 september 2022

Peugeot is van april 2017. Kilometerstand 68.000 km
Auto wilde ineens niet meer schakelen, uitsluitend in 1e versnelling. ANWB Wegenwacht heeft versnellingsbak toch 'los' gekregen. Met ANWB achter auto aanzelf naar garage gereden waar auto gekocht en altijd in onderhoud is geweest. 1e analyse daar problemen met koppelingsplaat/versnellinsbak. Ligt volgens garage niet aan rijstijl (zelf nagevraagd). Wordt nu gerepareerd. Kosten kunnen oplopen tot boven 2000 euro.
Garage: geen garantie, geen coulanceregeling. Mee oneens gezien km.stand en altijd onderhoud cf. voorschrift bij deze garage. Wat kan ik hier aan doen? Welke rechten heb ik en hoe pak ik dit aan?

Merk: Peugeot 3008
Type: 1.2 Pure Tech Premiere 130pk
Bouwjaar: 2017
Brandstof: Benzine
Motorvermogen: 130pk

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

 

Eind 2019 heeft u een jonge occasion met 6 maanden BOVAG-garantie gekocht. De handgeschakelde Peugeot 3008 uit 2017 had bij aflevering ruim 26.000 km gelopen. Onlangs bemerkte u een probleem met uw auto, u kon de auto alleen nog in de eerste versnelling gebruiken. De garagist waar u de auto gekocht heeft en waar de auto sindsdien in onderhoud is, heeft vastgesteld dat er een scheur in drukgroep van de koppeling zit. Dientengevolge moeten de drukgroep en de koppelingsplaat worden vervangen. De garagist heeft aangegeven dat er geen beroep kan worden gedaan op coulance en dat de garantie inmiddels verlopen is. Na slechts 68.000 km verwachte u nog geen problemen met de koppeling. U wilt graag weten wat uw rechtspositie is en of het zinvol is om de fabrikant/importeur aan te spreken.  

Technisch oordeel

Er is geconstateerd dat er een scheur zit in de drukplaat van de koppeling. Bij normaal gebruik en onderhoud kan men een levensduur van de drukgroep verwachten van ten minste 150.000 km. De berijder heeft bovendien nauwelijks invloed op de werking van de drukgroep. Dat er desondanks bij deze kilometerstand een scheur in de drukgroep is ontstaan doet vermoeden dat de drukgroep gebrekkig is én dit gebrek reeds (latent) aanwezig was op het moment dat de auto aan u werd geleverd.   

Conformiteit

Een product moet voldoen aan de redelijke verwachtingen die een koper daarvan op grond van de overeenkomst mag hebben. Van de drukgroep van de koppeling mag in beginsel een veel langere levensduur dan 68.000 km worden verwacht, zelfs ruim het dubbele aantal km’s. Bij beroep op non-conformiteit van de afgeleverde zaak moet de koper bewijzen dat er sprake is van een gebrek dat hij op grond van de overeenkomst in redelijkheid niet hoefde te verwachten. Daarnaast zal de koper moeten bewijzen dat het gebrek, althans de oorzaak daarvan al aanwezig was toen het product werd afgeleverd.

Rechten bij non-conformiteit

Als een product gebrekkig is en dit gebrek al bestond op het moment van aflevering dan kunt u van de verkoper o.a. kosteloos herstel van het gebrek vorderen. De verkoper zal het gebrek binnen een redelijke termijn moeten. Nadat u de verkoper schriftelijk hebt verzocht om herstel en de verkoper niet binnen een redelijke termijn het gebrek verhelpt of wilt verhelpen, dan kunt u het herstel door een derde laten uitvoeren en de kosten op de verkoper verhalen.

Verkoper of fabrikant

De fabrikant/importeur kan buiten de fabrieksgarantie niet rechtstreeks worden aangesproken tot kosteloos herstel door een (consumenten)koper. Op grond van de Nederlandse wet kunt u uw rechten bij non-conformiteit alleen inroepen tegenover de verkoper van het product. De fabrikant/importeur kan uiteraard wel uit coulance een aanbod doen. Als de fabrikant/importeur geen bijdrage wil leveren aan het oplossen van een probleem met een door haar geproduceerde auto, dan beperkt dit de rechten van de koper tegenover de verkoper niet.

Conclusie

Er bestaat een sterk vermoeden dat de drukgroep reeds bij aflevering gebrekkig was en dat u met succes kosteloos herstel kunt vorderen van de verkoper. De fabrikant/importeur kan aansprakelijk zijn tegenover de verkoper van het non-conforme product, maar kan niet rechtstreeks door de (consumenten)koper worden aangesproken. Ik raad u aan om de verkoper aan te spreken tot kosteloos herstel. U kunt daarvoor onze modelbrief gebruiken. Mocht u er onderling met de verkoper niet uitkomen, dan kunt u het geschil voorleggen aan de Geschillencommissie Voertuigen. In het kader van deze procedure kan door een onafhankelijk expertise bureau worden ingeschakeld ten einde het benodigde bewijs van non-conformiteit te leveren.   

Meer weten?
Klachten na aankoop - ANWB