Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Oprol mechanisme autogordel

Vraag gesteld door op 7 juli 2022

wij hebben sinds 1 jaar het nieuwste model Hyundai i20, bj 2021. Bij de 1e servicebeurt, nu dus na 1 jaar, hebben wij bij de dealer gemeld dat de autogordels te slap oprollen. Waardeloos, omdat de riem erbij hangt en de gesp herhaaldelijk tussen het portier en portier opening komt bij het dichtdoen van het portier, waardoor lakschade ontstaat. Dat bij het afdoen van de geklikte gordel.   Het moet toch normaal zijn, dat indien de band 180° draait, door een goede spanning de riem wordt ingetrokken en wij niet iedere keer bij deze procedure alles met handen moeten begeleiden? De chefmonteur blijft zeggen dat de spanning wel goed is. Vraag , is de autogordel nu wel of niet, qua spanning, strakker te stellen? wat adviseert u. Ik heb ervaring met wel 40 verschillende auto, waar dit niet voorkomt.

Merk: hyundai i20
Bouwjaar: 2021
Brandstof: benzine

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert


U heeft een 1 jaar oude Hyundai I20 en bij het ontsluiten van de gordel rolt de gordel zich te slap op. Soms eindigt de sluiting tussen het portier bij het afsluiten van de auto.

Formeel is het zo dat gordels moeten zijn voorzien van een goed werkende sluiting en een goed werkende blokkering. Oprolmechanismen moeten zodanig functioneren dat de gordel aanligt na het omdoen ervan. Voor het oprollen is geen specifieke eis.

Ontsluiten gordel

De ervaring leert wel dat bij het ontsluiten van de gordel het wel redelijk gebruikelijk is wanneer je deze enigszins stuurt. Dan zou de gordel zonder moeite zich volledig moeten oprollen. Dat automatisch oprollen zal niet meteen spontaan gebeuren bij het ontsluiten van de riem. Dan is de te overwinnen weerstand in de regel nét iets te groot en de oprolspanning net onvoldoende toereikend. Het is gebruikelijk dat je bij het ontsluiten en het jezelf bevrijden van de gordel, je met de sluiting in de hand min of meer mee beweegt richting het oprol mechanisme. Op zeker moment wordt de gordel dan wel zelfstandig helemaal opgehesen.

Check

Ik kan uiteraard op afstand niet beoordelen of het oprollen in uw geval buitensporig zwak is. Met andere woorden, of dit duidelijk een gebrek is óf een producteigenschap. Om met name dat laatste vast te kunnen stellen, zou u de proef op de som kunnen nemen om dat bijvoorbeeld bij een showroommodel te checken. Wanneer het oprollen daar feitelijk identiek gaat betreft het hier een producteigenschap. Dan valt er weinig te ondernemen en is er geen sprake van een gebrek.

Voorkomend verschijnsel

Ik wil overigens nog wel benadrukken dat het belanden van de sluiting tussen de deur een vaker voorkomend verschijnsel is. De oprolspanning kan per automerk immers nog weleens wisselend zijn. Je moet er dus wel best alert op zijn.