Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Ford Grand C-Max met 1.0 driecilinder sterk genoeg voor een lange buitenlandse reis?

Vraag gesteld door M. Iqbal op 12 juli 2022

Ik heb onlangs de Ford Grand C-Max 7 zitter gekocht en ik wil graag met de auto naar Spanje (Logroño) toe ongeveer 1450 km verder. Nu is mijn vraag of het verstandig is om met een 1.0 (3cilinder) motor lange afstand af te leggen? We rijden niet in 1 keer door maar overnachten in Frankrijk( bij Poitiers na ongeveer 750 km). Ik heb een vriend die werkt bij de Audi als monteur en volgens hem zou het geen probleem moeten zijn aangezien het prima motoren zijn en de turbo krachtig genoeg is om een kleine stukje door de bergen te rijden. Ik zou toch graag advies/ervaringen van jullie willen lezen.

Merk: ford
Type: Grand C-Max 1.0 ecoboost
Bouwjaar: 2015
Brandstof: Benzine
Motorvermogen: 125 pk

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert


U heeft een autovakantie naar Spanje in de planning. Uw vervoermiddel is een Ford Grand C-Max met de 125 pk Ecoboost motor.

Ford Grand C-Max

Dat is een éénliter driecilinder. Ik begrijp dat u deze vraag stelt, want het aantal cilinders en vooral de cilinderinhoud was traditioneel te vertalen naar de verwachte prestaties van de auto. Deze motor levert door drukvulling (turbo) een mooie 125 pk en 170 Newtonmeter aan koppel. Het koppel is ook al bij een laag toerental beschikbaar. Met deze specs komt de auto prima van zijn plek, ook in de bergen. Lange afstanden zijn geen probleem.

Toeren

De prestaties die de motor levert zijn vergelijkbaar met die van een ongeblazen viercilinder met 1.8 liter inhoud. Ik moet wel opmerken dat elke verbrandingsmotor op toeren gehouden moet worden als er prestaties worden verwacht. De vuistregel is simpel: moet u veel gas geven om de snelheid vast te houden (of als de snelheid zelfs terugloopt ondanks vol gas geven) dan is het tijd om terug te schakelen. De motor presteert dan beter, het koelsysteem werkt beter en de motor wordt thermisch en mechanisch minder zwaar belast. Op de vlakke weg en in Nederlandse omstandigheden is toeren maken niet vaak noodzakelijk, maar in de bergen moet er later worden geschakeld. Maak gerust gebruik van het toerenbereik van de motor als het nodig is.