Kilometrage bedrijfsbus bij aanschaf

Vraag gesteld door S. Ketelaars op 22 juni 2022

Ik ben van plan een bedrijfsbus om te gaan bouwen tot camper. Ik heb gemerkt dat mijn budget wellicht niet helemaal toereikend is en vraag me af of ik niet te kritisch ben. Een van de dingen waar ik over twijfel is de kilometerstand. Ik zou het fijn vinden als ik in de toekomst wellicht de bus nog door kan verkopen, maar vind het moeilijk te zeggen wat een redelijke KM-stand is om de bus nu mee te kopen maar hij ook nog wel even meekan.

Hoewel ik begrijp dat de KM-stand an sich niet altijd veel hoeft te zeggen, ben ik toch benieuwd naar een soort grove gemiddeldes. Wat moet ik bijvoorbeeld wel minimaal kunnen verwachten van een Peugeot Boxer/Fiat Ducato/Citroen Jumper? En hoe verschilt dit van de verwachting bij een Mercedes-Sprinter?

Antwoord van Jos

ANWB Expert


U overweegt een bedrijfswagen in te richten tot camper en u vraagt zich af wat een nog verstandige kilometerstand is. Met name om later bij eventuele verkoop nog wel een redelijk restwaarde over te houden.

Levensduur

In grote lijnen mag je van een bedrijfswagen in alle redelijkheid een minimale levensduur verwachten van pakweg 500.000 km. Feitelijk is óók een bestelbus min of meer een werkpaard die een dergelijke levensduur wel moet kunnen halen. Dat geldt voor alle genoemde modellen. Een Sprinter heeft in die zin géén streepje voor op de andere drie genoemde kandidaten. Een uitgesproken voorkeur heb ik niet en zijn veel merken ook min of meer overeenkomstig andere merken, die onderhuids dezelfde techniek aan boord hebben.

Kanttekening

Bij een uitgesproken verwachting van tenminste een half miljoen kilometers past wel een relativerende kanttekening. Die verwachting is dan op basis van het draaiende deel van het motorblok en transmissie. Ik benadruk dat er nog véél meer componenten zijn die naar verwachting veel eerder aan de beurt zijn. Dan denk ik motorisch gezien aan verstuivers, brandstofpomp en turbo. Een koppeling is met nadruk een slijtagedeel en zou zich vanaf 150.000 km ook best zou kunnen melden voor vervanging. Dan denk ik verder ook nog aan de wielophanging met versleten draagarmrubbers en hoeft een defect wiellager bij een paar ton op de teller ook niet heel uitzonderlijk te zijn. Verder zal in veel gevallen de distributieriem óók  'n keer preventief vervangen moeten worden.

Onderhoud

Ik wil dus vooral benadrukken dat een lange levensduur best gegarandeerd is maar met onvermijdelijk groot onderhoud tussentijds. Vanaf pakweg twee ton kan dat best ineens onaangenaam hoge kosten met zich mee brengen. Ik weet niet binnen welk budget u zoekt en de daaraan gerelateerde kilometerstanden maar de staat van onderhoud is misschien wel het meest bepalend. U zou een bus kunnen treffen met twee ton op de teller met inmiddels versleten verstuivers en brandstofpomp, terwijl een ander exemplaar met méér op de teller recent dergelijk ingrepen heeft ondergaan, inclusief nieuwe koppeling.

Conclusie

Het mooiste is natuurlijk wanneer het budget toereikend is voor kilometerstanden van rond de 150.000 km. Dan ligt groot onderhoud nog redelijk ver weg. Komt u onvermijdelijk wel uit bij kilometrages van ver boven de twee ton, dan moet u écht weten wat u koopt. Dus een duidelijk beeld hebben van de staat en conditie en of die betreffende koop dus wel verstandig is. Uiteindelijk zal die staat en conditie ook weer heel bepalend zijn voor de restwaarde later bij verkoop.