Bijzondere slijtage banden

Vraag gesteld door F. Noller op 20 juni 2022

Ik rijd nog maar 7000km per jaar, hoofdzakelijk stadsverkeer. Bij km12500 werd ik door iemand geattendeerd dat mijn voorbanden er enigszins sleets uitzagen.
Bij km16000  1e servicebeurt: voorbanden moesten worden vervangen. Vanwege nog geldige garantie werd 1 band + uitlijnen vergoed.(coulance). 11000km verder, 1e APK. Voorbanden wederom afgekeurd, teveel slijtage. Advies: Michelinbanden aanschaffen. Bij Citroën vind men slijtage niet extreem, meer een geval van pech. Bij mijn weten reed ik voorheen wel 40000km met nieuwe (Michelin)banden. Graag de mening van een expert!

Merk: Citroën
Type: C3AirCross
Bouwjaar: 2018
Brandstof: benzine
Motorvermogen: 110
 

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert


Uw Citroën C3 Aircross verslijt in 11.000 km een setje voorbanden. U gebruikt de auto voornamelijk in stadsverkeer. In die omstandigheden slijten banden sneller dan wanneer er lange afstanden mee worden afgelegd. 11.000 km is desondanks wel een extreem korte levensduur. Bij de eerste servicebeurt bij 16.000 km heeft de garage uit coulance een band en het uitlijnen betaald. Nu, 11.000 km verder zijn de nieuwe voorbanden afgekeurd voor APK, wat wil zeggen dat het profiel minder is dan 1,6 mm. De garage vindt de slijtage niet extreem maar noemt het pech. 

Ik ga ervan uit dat de wielstanden bij de eerste beurt goed zijn afgesteld. Zijn de banden scheef afgesleten? In dat geval zal de auto opnieuw moeten worden uitgelijnd en hebben we meteen de oorzaak te pakken. U kunt dan opnieuw een coulanceverzoek indienen. Het is namelijk de vraag of de auto destijds wel correct is uitgelijnd. Verder blijft de rijstijl (en bandenspanning) natuurlijk erg bepalend voor de levensduur van banden, maar bij zo'n snelle slijtage moet er haast wel een andere oorzaak zijn. Het slijtagebeeld van de banden geeft daarover informatie. Ik verwacht van een merkdealer dat ze dat serieus nemen en de banden goed bekijken om de oorzaak te achterhalen.