Aanschaf Mitsubishi Outlander PHEV

Vraag gesteld door V. Hoogwerf op 22 juni 2022

Ik denk eraan (gezien de hoge brandstofprijzen/het milieu) weer een hybride auto te gaan rijden. Nu is mijn oog gevallen op een Mitsubishi Outlander phev uit 2014.

Op internet kom ik veel verschillende reviews/adviezen tegen over dit plug in model. Zo zou hij benzine slurpen en na een paar kilometer elektrisch gereden te hebben alleen nog maar op de brandstofmotor kunnen rijden.

Nu is mijn vraag of de Mitsubishi Outlander wat jullie betreft een goede keus kan zijn. Of rijdt dit model werkelijk een stuk minder zuinig dan bv de Prius?

En de auto die ik op het oog heb heeft bijna 170.000 km op de teller. Kun je zo'n auto, mits goed onderhouden, nog jaren rijden of slijten deze modellen sneller en is de conditie van de accu met zo'n km stand erg verminderd?

Merk: Mitsubishi
Type: Putlander phev
Bouwjaar: 2014

Antwoord van Jos

ANWB Expert


Gezien de hoge brandstofprijzen overweegt u de aanschaf van een PHEV, in dit geval de Mitsubishi Outlander.

Deze auto is uitgerust met een 89 kW/121 pk sterke benzinemotor, die enerzijds via een generator de accu’s oplaadt en anderzijds – als er extra vermogen nodig is – ook rechtstreeks de voorwielen aandrijft. Zuinig rijdt deze plug-in hybride alleen, als de accu’s regelmatig worden opgeladen. Dit kan bij een snellaadstation (in 30 minuten tot 80 procent) of thuis via een normaal stopcontact. De laadtijd tot 100% bedraagt dan 5 uur. Verder kunnen de accu’s via de verbrandingsmotor tijdens het rijden binnen 40 minuten tot maximaal 80 procent worden opgeladen.

Deze functie is echter alleen zinvol, als je vervolgens volledig elektrisch wilt rijden. Ik verwijs u verder naar onze occasiontest waar we ook iets zeggen over de betrouwbaarheid van deze auto en we dieper op de functionaliteit van deze hybrid ingaan. Overigens laat de praktijk een gemiddeld verbruik zien van 1:17 maar uiteraard mét regelmatig aan de stekker. Uitsluitend op de verbrandingsmotor zou je richting de 1:10 moeten kunnen halen.

Korting op wegenbelasting voor plug-in hybrides

Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto’s gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief. Met een massa van pakweg 1810 kg wordt het fiscaal dan wel meteen een zware jongen. Een Prius PHEV is rijklaar zo'n 400 kg lichter en nadrukkelijk zuiniger. Dus wanneer milieu en brandstofprijzen voor u centraal staan, dan is de Outlander niet de meest logische keuze.

Ik wil nog wel benadrukken dat het met de duurzaamheid en betrouwbaarheid wel goed zit. We merken wel dat van de oudere generatie Outlanders de accucapaciteit op den duur wel onder de 80% duikt. Dus de EV actieradius wordt dan wel wat minder. De Prius heeft zich al een kwart eeuw bewezen zéér betrouwbaar te zijn. Ook bij hoge tellerstanden functioneert alles nog feilloos.