Warmloper motor

Vraag gesteld door R.R. Agerbeek op 27 mei 2022

Motor loop warm tot in het rood. Zojuist een nieuwe thermostaat geplaatst. Koelvloeistof bijgevuld, ontlucht etc. Maar euvel blijft. De radiator inclusief slang tot aan de nieuw geplaatse thermostaat blijft koud, daarachter (motor) gloeiend heet. Meter op dashboard geeft aan ongeveer tussen de 105 en 110 graden. Drie keer gedaan en ontlucht. Waarom circuleert de koelvloeistof niet?

Merk: Peugeot
Type: 306 cabrio
Bouwjaar: 2000
Brandstof: benzine
Motorvermogen: 65,00 kW
 

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

Bij uw Peugeot loopt de motortemperatuur op en u vraagt hoe dat kan.

U heeft reeds de thermostaat vervangen, maar helaas is de temperatuur op het dashboard nog altijd veel te hoog.

Temperatuur
De vraag is natuurlijk of de temperatuur die op het dashboard wordt weergegeven overeenkomt met de motortemperatuur. Wellicht is de temperatuur juist maar geeft de meter op het dashboard niet de juiste temperatuur weer. Dit zou dan veroorzaakt kunnen worden door de tempratuursensor of de meter op het dashboard. De juiste manier om dit vast te stellen is door met een externe meter de motortemperatuur te controleren

Circulatie
Een andere mogelijkheid is dat de koelvloeistof niet goed circuleert in het koelsysteem. Als dit zo is kan dit meerdere oorzaken hebben, het meest waarschijnlijk is een defecte waterpomp. Hij dicht dan wel af en draait vrolijk rond echter aan de kant van de koelvloeistof zijn dan de schoepjes verdwenen waardoor hij niet zorgt voor rondpompen. Een andere mogelijke oorzaak is een verstopping, bijvoorbeeld in de radiateur of een kanaal in de cilinderkop. De garage moet dus controleren of het systeem vrij is van vervuiling en ook de werking of conditie van de waterpomp nazien.

Conclusie
U kunt het beste zorgen dat de auto bij de garage terecht komt (rijd niet met de auto om te voorkomen dat er schade ontstaat) en laat hier een diagnose stellen.