Extra brandstofverbruik fietsen op het dak en caravan

Vraag gesteld door B. Kreulen op 08 juni 2022

Een fietsendrager op het dak zorgt voor een hoger brandstof verbruik. In een eerder antwoord van u las ik tot wel 40% met 2 fietsen en 139 km/p/uur (test adac). Is er ook een verhoogt brandstof verbruik bij gebruik van een fietsendrager op het dak in de situatie dat er reeds een caravan achter de auto hangt? Of is in deze situatie (met caravan) het extra verbruik van een fietsendrager op het dak te verwaarlozen?
 

Antwoord van Jos

ANWB Expert


U vraagt of de fietsen op het dak, wat extra brandstofverbruik betreft, min of meer verwaarloosbaar wordt wanneer er ook sprake is van een aangekoppelde caravan.

Duitse test

Het meerverbruik met twee fietsen op het dak is inderdaad best fors maar wel een stuk minder bij een wat meer passende snelheid dan gedurende de Duitse test waar u aan refereert. Dan moet u denken aan ongeveer 25 procent bij een meer gebruikelijke snelheid, zoals bij het rijden met een aangekoppelde caravan.

Rijwind

Het meerverbruik van een aangekoppelde caravan is heel gemiddeld 30-60 procent, afhankelijk uiteraard van de combinatie, rijstijl en rijomstandigheden. Het verbruik zal dus met een extra windvanger gaan toenemen, en is het niet zo dat de twee fietsen de nodige rijwind van de caravan zullen wegnemen. De rijwind heeft nog voldoende vrij spel om de uitstekende caravan vol in de wind te krijgen.

Conclusie

Het wordt dus wel een optelsom van windvangers met het daarbij behorende rendementsverlies. Een exact percentage valt dus lastig aan te geven, maar heel gemiddeld verwacht ik een meerverbruik van toch wel tenminste 60 procent bij een combinatie van fietsen op het dak én een aangekoppelde caravan.