Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Bijgeluid DSG automaat

Vraag gesteld door E. van Dijk op 19 mei 2022

Mijn Yeti heeft 170000km gelopen en maakt de laatste maanden tussen de 50 en 80 km/u een licht fluitend pulserend geluid. De garage constateerde dat het geluid van de lagers in de DSG bak kwam.
Is dit mankement normale slijtage? Volgens de garage kon ik er eerst ook wel mee doorrijden tot het erger wordt. Is dit een verstandig advies of kan ik beter direct laten repareren? Hoe groot is het risico dat de DSG erger kapot gaat als ik eerst blijf doorrijden? Geldt hier ook nog non-conformiteit? Vindt het zelf nogal vroeg dat de dsg het laat afweten. Bijvoorbaat dank en hoop dat u enig licht op mijn vragen kan laten schijnen.

Merk: Skoda
Type: Yeti
Bouwjaar: 2014
Brandstof: Benzine

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert


Uw Skoda Yeti is van 2014 met 170.000 km op de teller. Het omschreven bijgeluid zou afkomstig zijn van de DSG automatische versnellingsbak.

Een DSG specialist meldt daar het volgende over; ''Een DSG versnellingsbak kan ongewenste geluiden produceren. Dat kan verschillende oorzaken hebben. Eén ervan is dat de bak op een verkeerd moment terugschakelt. Het kan echter ook zo zijn dat er slijtage in de versnellingsbak optreedt. Dit leidt meestal tot een metaalachtig geluid tijdens het rijden. Dit hoeft niet direct nadelige gevolgen te hebben, maar het is wel een probleem dat aandacht verdient. Al is het maar om het rijplezier te vergroten. Uiteindelijk zou het natuurlijk wel catastrofaal zijn voor de transmissie wanneer de mechanische delen het zouden begeven. Vaak kan een nieuwe lagerset het probleem al verhelpen''.

U schetst nog een relatief licht bijgeluid en moet dat zien als min of meer een aankondiging van een nieuw lagerset. Haast is niet geboden maar het geluid zal verergeren en is het van belang dat er dan wordt ingegrepen om erger te voorkomen. Ik begrijp dat u het nogal als vroeg ervaart dat deze automaat mechanisch al een dergelijk defect heeft. Het betreft een gevorderde slijtage maar met 170.000 km op de teller wordt het toch lastig om nog iemand aansprakelijk te stellen. Wat leeftijd en kilometrage betreft is het zeker rijkelijk vroeg maar je kunt het ook niet afdoen als buitensporig snel. Soms kan een dealer een klant weleens enigszins tegemoet komen. Maar we zien in de praktijk dat je bij deze tellerstand als consument nét aan de verkeerde kant van de streep zit om nog op iets te rekenen.