Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Wanneer remblokken vervangen?

Vraag gesteld door F. van Zon op 9 mei 2022

Ik kreeg tijdens APK onderzoek het advies van de garage de remblokken te vervangen. dat heb ik afgewezen. toch werd de auto APK goedgekeurd.
maakt staat van de remblokken geen onderdeel uit van APK? wanneer dienen remblokken volgens u vervangen te worden? is staat van remblokken van buitenaf bij deze Santa Fe te zien of alleen als wiel afgenomen wordt?

Merk: hyundai
Type: santa fe
Bouwjaar: 2008
Brandstof: benzine
Motorvermogen: 139 kW

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert


Uw garage adviseerde de remblokken van uw Hyundai Sante Fe 2.7 V6 van 2008 te vervangen. U heeft dat advies niet opgevolgd. Uw vraag is nu of remblokken onderdeel zijn van de APK en wanneer remblokken vervangen moeten worden.

APK

De remblokken worden bij de apk inderdaad bekeken, echter alleen wanneer dat zonder demontage van een wiel mogelijk is. Afkeur is echter alleen van toepassing wanneer de remblokken zodanig versleten zijn dat er sprake is van ijzer-op-ijzer. Wanneer dat niet het geval is maar de remblokken zijn wel in een ver gevorderde staat van slijtage, kan dit als adviespunt op het keuringsrapport zijn aangegeven. De RDW omschrijft dit als volgt richting de keurmeester:

Adviespunt AC5
“Als er 1 of meerdere onderdelen van het remsysteem slijtage vertonen en op korte termijn aan vervanging toe zijn. Uiteraard als de slijtage niet zo ver is dat u het voertuig moet afkeuren.
Remmen zijn ontzettend belangrijk voor de veiligheid, het is moeilijk om hiervoor een kort adviespunt te formuleren. Daarom kunt u een algemene omschrijving gebruiken voor de slijtage van de delen van het hele remsysteem ( alleen als de keurmeester dit kan controleren zonder demontage).”

Remblokken die dus ten tijde van de APK in een conditie waren dat deze op korte termijn vervangen zouden moeten worden, had dus als adviespunt op het rapport moeten zijn aangemerkt.

Wanneer vervangen?

De fabrikant geeft ook een minimale remblokdikte op. Van uw auto zijn nieuwe remblokken voor de vooras 10,5 mm dik en 10,0 mm achter. De minimale remblokdikte is 2,0 mm. Dat is alleen exact te meten als het wiel is gedemonteerd. Ik hoef niet uit te leggen dat remmen belangrijk zijn. De remblokdikte tijdens een onderhoudsbeurt is een momentopname. Het is uiteraard de bedoeling dat u met deze blokken de volgende onderhoudsbeurt veilig kan halen. De fabrikant heeft met de opgave van de minimale dikte van 2 mm daarmee rekening gehouden. In dit geval gaat het om maximaal 15.000 km.