Lekke koppakking Ford Focus

Vraag gesteld door A. Kuiper op 16 mei 2022

Afgelopen maand kreeg ik tijdens het rijden de melding dat het koelvloeistofniveau te laag was. Toen wat koelvloeistof bijgevuld en regelmatig gemeten. Om zeker te zijn heb ik mijn Ford Focus 1.6 Ecoboost (2012) vanochtend bij de Ford garage achtergelaten. Garage Stern-Ford Haarlem.

Vanmiddag belde de garage met de mededeling dat er uitlaatgassen bij de koelvloeistof gemeten waren en dat er iets mis was met ofwel de koppakking of misschien intern in de motor. Mij werd geadviseerd om verdere problemen te voorkomen en een revisiemotor te monteren. Dat was geen fijn bericht. Extra pijnlijk omdat deze motor pas drieënhalf jaar geleden is geplaatst door dezelfde garage. De Focus rijdt superlekker, ik maak alleen niet zoveel kilometers, 23.000 km heb ik  er sinds oktober 2018 mee gereden. De revisiemotor is extern aangeleverd bij de garage en er zat één jaar garantie op. Maar het idee om na zo weinig kilometers nog eens een motorblok te vervangen is me wel wat rauw op mijn dak gevallen. Ik snap dat ik geen aanspraak kan maken op de garantie. Alleen had ik wel heel wat meer kilometers rijplezier verwacht van dit revisieblok.  Ford Haarlem heeft contact gehad met het bedrijf waar de revisiemotoren vandaan komen. Het revisiebedrijf houdt zich ondanks de lage kilometerstand vast aan de afgesproken garantietermijn van één jaar. Het revisieblok heeft me toen alles bij elkaar €4750 gekost en nu dus weer het vooruitzicht naar een vergelijkbare uitgave.

De motor is volgens mij nu niet heet gelopen. Er zat nog koelvloeistof in het reservoir. Daarna heb ik met de OBD de auto uitgelezen en daar waren geen foutcodes op te zien. Mijn garage heeft echter slechte ervaringen met het vervangen van de koppakking van de 1.6 Ecoboost motor. Vandaar het advies om voor een revisiemotor te gaan.

Kiest de garage nu voor de meest veilige en dure optie ik kan niet helemaal nagaan of het inderdaad lastig is om de koppakking succesvol te vervangen? De optie die de garage aanbiedt is sowieso de duurste.

Afgelopen januari heeft ze nog een grote beurt gehad en toen was alles in orde. Heb ik nu gewoon domme pech of mag ik ook wat coulance van de garage verwachten?

Merk: Ford
Type: Focus
Bouwjaar: 2012
Brandstof: Benzine
Motorvermogen: Ecoboost 182 pk

Antwoord van Jos

ANWB Expert


Uw garage meldt een lekke koppakking bij uw Ford Focus 1.6 Ecoboost. Hij adviseert een revisiemotor te plaatsen. Deze motor is echter nog maar 3,5 jaar geleden óók al eens vervangen, die er inmiddels slechts 23.000 km op heeft zitten.

Koelingsproblemen

Het omschreven defect kan redelijk spontaan ontstaan zijn en ten tijde van de beurt, dus toen niet zijn ontdekt. Maar koelingsproblemen is de Ecoboost motor niet vreemd, en komen we vaker tegen dat een dergelijk defect vaak leidt tot een nieuw of gereviseerd onderblok. Dus in die zin begrijp ik het advies van de garage wel die graag op safe speelt en kiest voor een duurzame ingreep.

Spontaan defect

Maar duurzaam zou de ingreep 3,5 jaar geleden ook moeten zijn geweest. Ik begrijp best dat het betreffende motorrevisiebedrijf nu zijn handen er vanaf trekt. Maar wanneer er géén aantoonbare externe oorzaak is, dus geen oververhitting door een koelwaterlekkage, dan zou dit een spontaan defect kunnen zijn van de motor zélf. Dus een spontaan defect geraakte koppakking of misschien zelfs gescheurde cilinderkop.

Levensduur motor

In zo'n geval ben ik van mening dat wanneer er géén heldere verklaring is voor dit (gevolg)gebrek, deze motor een langere levensduur had moeten kunnen garanderen dan 23.000 km. Dan heeft u ook geen boodschap aan de afwijzing van het revisiebedrijf. Uw garage heeft destijds de klus geklaard en is juridisch voor u de enige aangewezen partij. Dan denk ik dat u van deze motor minstens het viervoudige aan kilometers had mogen verwachten en moet uw garage met een billijk en coulant voorstel komen. Het is dan aan uw garage hoe hij het gaat regelen met het revisiebedrijf.

Voor meer aanvullend advies of hoe eventueel verder te handelen, zie onze pagina Stappenplan onderhoud en reparatie