Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

LED dagrijverlichting Toyota Yaris stuk

Vraag gesteld door W. Thoen op 16 mei 2022

In april attendeerde een monteur van Toyota Schouten in Gorinchem mij erop dat de bovenste rij ledlampjes aan de rechter voorkant defect is. Dat zijn de lampjes van de dagrijdverlichting c.q. stadslicht.
LED verlichting zou heel lang mee moeten gaan, langer dan de 4,5 jaar dat de auto oud is.
Bij de koop van de auto gold nog een garantietermijn van 3 jaar, later werd dat 5 jaar en nu zelfs al 10 jaar.
Zou ik gezien het bovenstaande toch nog aanspraak kunnen doen op kosteloze vervanging?Ik rijd al sinds eind 1988 Toyota, dus een trouwe klant.

Merk: Toyota
Type: Yaris 5 deurs 1.5 Hybrid Executive Automaat
Bouwjaar: 11-2017
Brandstof: Hybride

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert


Uw Toyota Yaris Hybride is 4,5 jaar oud. De LED dagrijverlichting die in de koplampunit is verwerkt doet het aan één kant niet meer. U kunt geen beroep doen op fabrieksgarantie omdat deze bij het sluiten van de koopovereenkomst 3 jaar was en die zijn inmiddels verstreken.

Wel vind ik dat u een beroep kunt doen op non-conformiteit. Een LED heeft een zeer lange levensduur en u mag ook verwachten dat deze wordt waargemaakt. De LED's zelf zullen ook niet defect zijn, er zal iets kapot zijn in de aansturing/contact/voeding. Vanwege de aard van de storing adviseer ik om het stappenplan klachten na aankoop te doorlopen. Je kan de levensduur van dit onderdeel namelijk niet door eigen toedoen verkorten. Het onderdeel is dus niet gevoelig voor rijstijl, rij-omstandigheden of fouten van de chauffeur. 

Meer informatie kunt u vinden op onze pagina Stappenplan klachten na aankoop

 

J. Gerritsen

Auteur - 28 oktober 2023

Toyota Yaris is nieuw gekocht in 2018 en was net na de eerste APK keuring (na 3jaar garantie en nog geen 10.000km)) is het volgende  gebeurd, 1 van de dagrijverlichting strip doet het niet meer. Gelukkig is het na de APK gebeurd, garantie verhaal is bekend nihil dus! Het zou niet mogen na zo’n korte tijd, dus via de dealer aan de importeur gevraagd voor een coulance regeling (afgewezen). Ik heb begrepen dat er meer klachten zijn bij Toyota rijders van dit soort klachten. Dit terwijl ik altijd Toyota vanaf 1978 heb gereden, dus vaste klant. Ik ben erg teleurgesteld in Toyota na al die jaren met plezier te hebben gereden en ben er nu  klaar mee en met pijn in mijn hart nooit meer Toyota.  Gelukkig zijn de Koreaanse merken beter geworden wat uitstraling en techniek, dus ………...