Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Hoog olieverbruik VW Golf 7

Vraag gesteld door op 14 mei 2022

Een maand geleden hebben mijn vriendin en ik een Golf 7 uit 2013 gekocht met 112000 km op de teller en motorcode CMBA bij een klein autobedrijf in midden nederland voor 10700,-
De golf was voorzien van onderhoudshistorie, 2000 km eerder onderhoud gehad en nog recentelijk nagelopen door garagist. Auto is verkocht met de mededeling dat deze goed zou zijn.
Auto is verder aangeboden en gekocht zonder garantie.

Aangezien ik zelf tot voor kort monteur ben geweest en daarmee wist dat de TSI motoren van de VAG groep vaak ketting problemen en hoog olieverbruik hebben expliciet gezocht naar een Golf 7 model met het nieuwere type motor die vanaf eind 2012 gemonteerd zijn.

Na een grondige inspectie waarbij een aantal gebreken zijn hersteld door de verkoper en verder niks wees op olieverbruik de auto aangekocht.

Een aantal dagen later kregen wij de melding olie niveau laag. Uiteraard olie bijgevuld en bijgehouden qua KM wanneer de volgende melding zou zijn. Conclusie: motor verbruikt 1 liter olie op 1255km!
Nogmaals, er is niks te merken aan blauwe rook of iets anders wat duid op olie verbruik.

Naar aanleiding van dit heb ik de verkoper op de hoogte gesteld, deze adviseerde mij na overleg bij zijn garagist om het motorblok eerst te flushen. Dit zou op onze eigen kosten moeten gebeuren en gezien ikzelf mijn voertuigen onderhoud en repareer zou ik dit wel kunnen uitvoeren, maar ik ben van mening dat flushen alleen werkt ter voorkoming van dit soort problemen en niet bij al groot olie verbruik en dus  in ons geval weinig uit zou maken.

Wij denken dat ons nu een auto verkocht is met verborgen gebreken en zouden graag weten wat wij hier mee kunnen doen.

Merk: VW
Type: Golf
Bouwjaar: 2013
Brandstof: benzine
Motorvermogen: 122

Antwoord van Chaim

Antwoord van Chaim

ANWB Expert


Vorige maand heeft u een VW Golf uit 2013 gekocht met een tellerstand van 112.000 km. U bent daarbij geen garantie overeengekomen. Kort na aflevering kreeg u een melding van een te laag olieniveau. U bent het olieverbruik gaan bijhouden en hebt een verbruik vastgesteld van 1 liter per 1255 km. De verkoper heeft u geadviseerd om de motor te (laten) flushen. De kosten hiervoor zijn voor uw rekening. U vermoedt dat dit het probleem niet zal oplossen. U wilt graag weten wat uw rechtspositie is.

Gebrek

Het is niet ongebruikelijk dat een motor naarmate deze langer in gebruik is (meer) olie gaat verbruiken. De fabrikant van een auto geeft in haar informatie aan wanneer een gemeten olieverbruik (nog) acceptabel is. VW geeft in haar informatie aan dat behoudens de eerste 5000 km, het olieverbruik maximaal 1liter per 2000 km mag zijn.

Importeur/fabrikant

De importeur of fabrikant van een auto kan (juridisch) alleen worden aangesproken tot herstel, als de importeur/fabrikant de garantiegever is. Bij een (resterende) fabrieksgarantie kunt u de importeur aanspreken tot herstel onder garantie. De importeur/fabrikant zal u dan doorverwijzen naar een garage binnen het dealernetwerk. Buiten de fabrieksgarantie kan een importeur of fabrikant niet rechtstreeks door een consument worden aangesproken. In Nederland heeft de koper van een product rechten tegenover de verkoper.

Conformiteit

Op grond van de wet heeft de koper recht op een product dat voldoet aan de redelijke verwachtingen die de koper daarvan mag hebben. Welke redelijke verwachtingen u mag hebben, zijn afhankelijk van o.a. de aard van het gebrek, het bouwjaar en kilometrage van de auto. De koper moet bij een beroep op non-conformiteit bewijzen dat er sprake is van een gebrek wat hij in redelijkheid niet hoefde te verwachten en (in beginsel) dat het gebrek al bestond op het moment van aankoop.

Omkering bewijslast

De eerste periode na aflevering geldt er bij een consumentenkoop een omgekeerde bewijslast ten aanzien van de aanwezigheid van het gebrek op het moment van aflevering. Als een gebrek wordt ontdekt binnen 6 maanden (bij koopovereenkomsten gesloten vanaf 27 april 2022 12 maanden) na aflevering, dan wordt er vanuit gegaan dat het gebrek, althans de oorzaak al bestond bij aflevering. Het is dan aan de verkoper om het tegendeel te bewijzen.

Kosteloos herstel

Het uitgangspunt van de verplichting tot herstel op grond van non-conformiteit is dat het product in de staat wordt gebracht die voldoet aan de redelijke verwachtingen die de koper van het product mocht hebben. Een nieuwe (gereviseerde) versnellingsbak zou u in een betere positie brengen dan als de versnellingsbak geen gebrek had gehad.

Conclusie

Het olieverbruik ligt (fors) boven het verbruik dat volgens de fabrikant toelaatbaar is. Er is zodoende sprake van een gebrek wat u in redelijkheid niet hoefde te verwachten. U hoeft als consumenten koper (nog) niet te bewijzen dat het gebrek, althans de oorzaak daarvan, al aanwezig was op het moment van aflevering. In beginsel heeft u op grond van de wet zodoende recht op kosteloos herstel door de verkoper. Hoewel ‘flushen’ het probleem (waarschijnlijk) niet zal verhelpen, is het aan de verkoper om te bepalen op welke wijze hij het gebrek herstelt. U heeft recht op herstel van het gebrek zodat u in de situatie gebracht wordt waarin u zou verkeren als de auto wel conform de overeenkomst zou zijn geleverd.

Meer informatie kunt u vinden op onze pagina Klachten na aankoop