Caravan trekken in benzine of hybride stand

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 14 mei 2022

Ik sta op het punt een Lynk en Co 01 te kopen, o.a. voor onze caravan.
De accu stand kan ik mooi gebruiken op de camping zelf, maar hoe rijdt je op snelwegen ed.:
- alleen op de benzine motor
- benzinemotor en accu

Ik hoor graag uw advies/ervaringen

Antwoord van Harm

ANWB Expert


U wilt weten hoe de Lynk & Co  zich als trekauto gedraagt.

De auto

Wij hebben deze auto voor Kampeerkampioen nummer 3 van dit jaar gereden en waren aangenaam verrast. De auto kon goed overweg met de caravan van maar liefst 1760 kg. De auto rijdt zo veel mogelijk elektrisch, maar de benzinemotor slaat met een caravan aan de haak bijna direct aan om te assisteren door stroom te genereren of zelf (mede) aan te drijven. Daardoor is er altijd vermogen genoeg maar erg zuinig is de techniek dan natuurlijk niet meer.

Zware omstandigheden

Bij forse prestaties kan de relatief kleine motor soms een flinke keel opzetten. Bij hele zware omstandigheden, zoals bergpassen of lange hellingen op de snelweg waarbij achter elkaar vrachtwagens worden ingehaald, zou de accu "leeg" kunnen raken. Dat gebeurt niet echt, want dat is schadelijk voor de levensduur, maar de kracht van de elektromotoren neem dan waarschijnlijk wel af. Wij hebben die situatie in Nederland met de rij-impressie overigens niet kunnen oproepen.

Conclusie

De verwachting is dat de combinatie altijd gewoon blijft rijden, maar dat de gang er wel uit is. Even rustig aan en desnoods stoppen (en gelijk te genieten van het uitzicht in de bergen) is dan de remedie. Dit zijn omstandigheden waar een gewone benzinemotor het ook zwaar krijgt en te heet kan worden. Bij het naar beneden rijden laden de accu's weer snel bij, zeker in de speciale regeneratiestand. We gaan met een PHEV en caravan naar de Vogezen om meer te weten te komen , bijvoorbeeld of de auto tijdig waarschuwt dat het wat te veel wordt, en zullen dit publiceren, waarschijnlijk in de Kampeerkampioen van augustus.