Olielekkage ruim drie jaar oude Nissan Qashqai

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 15 april 2022

Middels deze mail wil ik u het volgende probleem voorleggen.
Drie jaar geleden hebben wij onze 3e Nissan Qasqai aangeschaft. Inclusief 3 jaar garantie. Door het samen laten vallen van het omwisselen van winter naar zomerbanden hebben we de auto 2 maanden na het vervallen van de garantietermijn aangeboden voor zijn 30.000 km beurt. Achteraf een dure fout.
Na de beurt wordt gemeld dat de pakking van de distributiedeksel vervangen moet worden. Kosten rond de 1.150 euro. De dealer heeft tevergeefs geprobeerd de kosten onder garantie te laten vallen.
Ondanks onze stomme fout vraag ik me toch af of een dergelijke reparatie voor rekening van de koper is. De Consumentenbond wijst herhaaldelijk op dat veel repartities voor rekening van de leverancier komen. Zeker voor reparaties die zich normaal pas na meer dan 100.000 km voor doen.
Alvorens ik formeel naar Nissan Nederland reageer zou ik graag uw visie ten aanzien hiervan vernemen. Om te voorkomen dat er meer schade ontstaat heb ik wel al opdracht gegeven voor het repareren.

Merk: Nissan
Type: Qashqai
Bouwjaar: 2019
Brandstof: Benzine
 

Antwoord van Jos

ANWB Expert


Bij de laatste onderhoudsbeurt merkt de dealer een lekkende pakking van de distributiedeksel op. De kosten zijn 1.150 euro en garantie wordt afgewezen. Die is inmiddels 2 maanden verlopen.

Non conformiteit

Wat mij betreft een onterechte afwijzing. Het gaat om een buitensporig defect dat niet gerelateerd is aan het gebruik, rijstijl of onderhoud. In dit geval is non conformiteit van toepassing en moet u met name uw dealer sommeren dit kosteloos te herstellen. De importeur is voor u geen partij en zal vermoedelijk ook niks voor u willen betekenen. De dealer moet dat doen die juridisch gezien verantwoordelijk is voor het geleverde product.

Betalen onder protest

Voor vervolgstappen verwijs ik u naar ons Stappenplan klachten na aankoop. Wanneer de reparatie heeft plaatsgevonden adviseer ik u de factuur te betalen onder protest. Zo geeft u formeel aan het niet eens te zijn met deze kosten. En terecht dus. Uw dealer is pas een goede dealer wanneer hij erkent dat dit niet kan en mag voorkomen. Ik geef u dus volstrekt gelijk, maar nu nog krijgen van de dealer. Desnoods via een schriftelijke ingebrekenstelling.