Garage maakt proefrit in mijn auto en krijgt lekke band, wie draait op voor de schade?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 19 april 2022

Mijn garage heeft tijdens een proefrit met mijn  auto een lekke band gekregen en de voering van de wielkast van die band is kapot.
Nu wordt één nieuwe band (en nieuwe voering) besteld. Is dit veilig, een oude en een nieuwe band naast elkaar? En wie betaalt die schade?

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert


De garage heeft een proefrit gemaakt met uw auto. Tijdens de proefrit ontstond er een lekke band/klapband waarbij ook de binnenkant van de wielkuip is beschadigd. U vraagt of banden altijd per twee vervangen moeten worden en wie er moet opdraaien voor de schade.

Oude of nieuwe band?

In beide gevallen ligt het antwoord aan de staat (leeftijd, profieldiepte) van de huidige banden. Als de banden vrij nieuw waren dan kan er prima één band worden vervangen. Het verschil met de andere band op dezelfde as is dan niet zo groot qua leeftijd en profieldiepte. De schade is wel hoger omdat de band aan het begin van zijn verwachte levensduur al vervangen moet worden. Als de banden al oud waren en misschien aan hun 'laatste ronde' zouden beginnen, dan zou ik adviseren ze allebei vervangen. In dat geval worden de banden misschien iets eerder vervangen dan gepland, maar de schade voor u is dan ook niet zo groot omdat u het grootste deel van de verwachte levensduur gewoon heeft kunnen consumeren. 

Wie is aansprakelijk?

Uw vraag over wie de schade moet betalen heb ik voorgelegd aan één van onze juristen. Deze zegt daarover het volgende:

In beginsel geldt dat als er schade ontstaat bij gelegenheid van werkzaamheden, de ondernemer (garagist) hiervoor aansprakelijk is. Als de oorzaak van de schade (vermoedelijk) ligt in een latent eigen gebrek, dan zijn de kosten voor herstel voor rekening en risico van de consument.
Als de band aan vervanging toe was of al 'ernstig' verzwakt was toen de auto ter reparatie werd aangeboden, dan kan de ondernemer stellen dat er sprake was van een latent eigen gebrek. Mijns inziens zal in de meeste gevallen de kosten voor herstel van een lekke band voor rekening van de ondernemer moeten komen. Bewijzen dat er sprake is van een latent eigen gebrek lijkt mij nagenoeg onmogelijk mede gelet op de summiere eisen die aan banden gesteld worden. 

Maar als de defecte wielkuip het gevolg is van de klapband, dan kwalificeert dat als gevolgschade van de band en lijkt mij dit eveneens voor rekening en risico van de ondernemer te komen, tenzij uit de omstandigheden van het geval anders blijkt, bijvoorbeeld als de wielkuip door ouderdom al verzwakt was en daardoor niet meer bestand tegen de impact van een klapband. 

Als de oorzaak van de schade ligt in een klapband door een scherp voorwerp, dan komt dat mijns inziens voor het risico van de bestuurder op dat moment, gelijk als dat wanneer ik een andermans auto zou lenen en een klapband zou krijgen het mijns inziens ook voor mijn rekening behoort te komen om de nieuwe band(en) te betalen plus de gevolgschade.