Brandstofverbruik tijdens inloopperiode motor

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 29 april 2022

De autoverkoper bij de Toyota dealer geeft aan dat onze Toyota Yaris Cross in het begin meer brandstof verbruikt. De benzine motor moet eerst km maken. Klopt dit wel bij de huidige generatie moderne nieuwe motoren?

Merk: Toyota Yaris
Type: Cross
Bouwjaar: 2021
Brandstof: Hybride
Motorvermogen: 116 pk

Antwoord van Jos

ANWB Expert


U heeft een Toyota Yaris Cross Hybride. De dealer geeft aan dat het brandstofverbruik in het begin wat hoger zal zijn. U vraagt of dat wel klopt bij de huidige generatie nieuwe motoren.

Het is niet zo dat moderne motoren een duidelijke inloopperiode kennen met af-fabriek inloopolie dat na 1.000 km afgetapt moet worden. Die tijd is inderdaad voorbij. Maar de meeste autofabrikanten hanteren in de handleiding vaak wel bepaalde restricties om in het eerste begin rekening mee te houden. In de handleiding van úw auto staat daar het volgende over;

Inrijden van uw nieuwe Toyota

Voor een maximale levensduur van de auto adviseren wij rekening te houden met onderstaande aanwijzingen:
De eerste 300 km:
Voorkom plotseling sterk afremmen.
De eerste 800 km:
Rijd niet met een aanhangwagen.
De eerste 1.000 km:
• Rijd niet met extreem hoge snelheden.
• Vermijd plotseling sterk accelereren.
• Rijd niet langdurig met een constante snelheid.

Conclusie

De fabrikant gunt, min of meer op basis van het bovenstaande, de motor even de tijd om ''los'' te komen. Je zou je ook kunnen voorstellen dat in die beginperiode de motor ook nog wat meer inwendige weerstand kent, en het verbruik een fractie hoger zal zijn dan in een later stadium.

Dat is op zich geen gekke gedachte. We vernemen wel vaker dat gedurende het gebruik van een nieuwe auto de verbruikscijfers vaak wat gunstiger worden. Maar fabrieksmatig is de motor zodanig gebruiksklaar dat pas na één jaar het noodzakelijk onderhoud moet plaatsvinden en niet al meteen na de eerste 1.000 km. Maar wel met het advies de inrijaanwijzingen van de fabrikant op te volgen en met een schuin oog ook zeker het brandstof verbruik in de gaten houden. De verwachting is dat dit per definitie óók gunstiger zal worden wanneer de buitentemperatuur steeds verder omhoog kruipt.