Verkoper wil problemen occasion niet meer oplossen

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 05 april 2022

Ik heb deze Seat Leon bouwjaar 2012. Is een import auto kilometer 109.000 vanaf de tweede week heb ik iedere keer mankementen met deze auto en dan doe ik een bericht of ik bel op ga ik er heen met mijn auto en ik merk na  dat probleem dan nog steeds niet opgelost gewoon gereset word is terwijl de auto iedere keer 2 dagen daar blijft . Nu 1 1/2 week geleden was er benzine lekkage  op drie plekken nu gisteren 4 april was de multiriem kapot  roller erbij. Ik heb voor vanmorgen de garage  gebeld en het probleem voorgelegd. Hij zei dat hij klaar was met deze auto iedere x maken  terwijl de problemen zich niet hebben opgelost. Hij is niet aangesloten bij de Bovag denk ik ik heb geen garantie gekocht op deze auto we kregen 500 korting we hebben er betaald € 5000 ervoor. Wat zijn mijn rechten? Ik wil nu juridische stappen ondernemen hij wil niet tegemoet komen  nml

Merk: Seat Leon
Type: 1p1
Bouwjaar: 2012
Brandstof: Benzine
Motorvermogen: 

Antwoord van Chaim

ANWB Expert

 

U heeft begin 2022 een occasion uit 2012 met 109.000 km op de teller gekocht. Vanaf de tweede week na aankoop heeft u steeds problemen ervaren met de auto. Tot nog toe heeft de verkoper de problemen steeds op verzoek opgelost, althans de storingsmeldingen heeft verwijderd middels een reset. Op dit moment heeft de auto een kapotte multiriem en multiriemroller en lekt de auto bezine. Bij de confrontatie van de verkoper met deze problemen heeft de verkoper aangegeven er ‘klaar mee te zijn’. De verkoper is niet aangesloten bij BOVAG en u bent geen garantie overeengekomen. U wilt graag weten wat uw rechtspositie is.

Conformiteit
Naast een eventuele (commerciële) garantie heeft een koper ook wettelijke rechten. Een product moet voldoen aan de redelijke verwachtingen die de koper daarvan op grond van de overeenkomst mag hebben. Welke redelijke verwachtingen u mag hebben, is o.a. afhankelijk van de aard van het gebrek, het bouwjaar en kilometrage van de auto. U moet als koper bewijzen dat het gebrek al bestond op het moment van aankoop.

Consumentenkoop
In het geval van een consumentenkoop wordt de bewijslast ten aanzien van de aanwezigheid van het gebrek bij aflevering voor de eerste 6 maanden na aankoop omgedraaid. De verkoper zal dus moeten bewijzen dat het gebrek niet al aanwezig was op het moment van aankoop. Met andere woorden de verkoper zal moeten aantonen dat het gebrek is ontstaan door onjuist gebruik of verkeerd onderhoud.

Rechten bij non-conformiteit
Als een product niet voldoet aan de redelijke verwachtingen die u daarvan mag hebben, kunt u van de verkoper eisen dat het gebrek op zijn kosten wordt hersteld. De verkoper moet dit herstel binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper uitvoeren. Als de verkoper het herstel niet of niet tijdig uitvoert mag de koper de overeenkomst ontbinden.

Herstel door een derde
Als de verkoper na schriftelijke ingebrekestelling daartoe niet binnen een redelijke termijn overgaat tot kosteloos herstel, dan kan de koper het herstel door een derde laten uitvoeren. De kosten voor het herstel kunnen dan op de verkoper worden verhaald ex art. 7:21 lid 6 BW.

Conclusie
Ik raad u aan de verkoper aan te spreken tot kosteloos herstel van de benzine lekkage en de multiriem(roller). Deze  gebreken zijn u duidelijk geworden binnen 6 maanden na aankoop. U hoeft dus alleen te bewijzen dat deze zaken kwalificeren als een gebrek wat u in redelijkheid niet hoefde te verwachten op grond van de overeenkomst. Als de verkoper niet wil meewerken aan herstel kunt u overwegen om de verkoper schriftelijk in gebreke te stellen en het herstel door een derde uit te laten voeren. Let op, als de verkoper weigert mee te werken, zult u uiteindelijk naar de rechter moeten om uw recht af te dwingen.  

Meer weten?
Klachten na aankoop - ANWB