Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Partner wou niet aanslaan

Vraag gesteld door op 26 maart 2022

Ik heb vorige week een startprobleem gehad met de Peugeot Partner 1.4 van mijn vriendin.
Bij huis startte de auto gewoon, getankt in Gronau (D) en wilde daarna opnieuw starten. De motor wilde niet meer aanspringen en de startmotor draaide gewoon goed rond. Na een keer of 25 geprobeerd te hebben (ca een half uur) de ADAC er bij laten komen. Deze beste man stapte in en de auto start meteen....Volgens hem (na het uitzoeken in zijn computer) komt het vaker voor bij deze auto's en is dit een bekend probleem dat ze blijkbaar sporadisch niet aanspringen. Het zou aan de zgn 'Drehzahlgeber' liggen die vervangen zou moeten worden. Nu is mijn vraag: Is dit een bekend probleem van deze auto's en welke sensor is het precies die vervangen moet worden? De exacte vertaling is de 'snelheidssensor of toerentalsensor' maar kan die het startprobleem veroorzaken of is het een andere sensor die bedoelt wordt? Graag hoor ik van u en wat het ongeveer zou mogen kosten deze te vervangen dit in verband met onnodig lange zoekkosten bij de garage. Indien mogelijk graag ook info of deze auto's meer bekende problemen hebben welke we in de gaten moeten houden.

Merk: Peugeot
Type: Partner 1.4
Bouwjaar: 2004
Brandstof: benzine

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert


U vraagt wat de oorzaak kan zijn van het niet aanslaan van de Partner vorige week.

Krukassensor

Nu de storing zelf niet meer aanwezig is zal het een gok worden wat nu de oorzaak was van het niet aanslaan. Het onderdeel wat de monteur van de ADAC benoemde was de toerentalsensor ook wel de krukassensor genoemd. Het lastige is dat wanneer deze sensor weigert er vaak geen storing in het geheugen wordt opgeslagen maar dit is ook het geval bij tal van andere oorzaken zoals een weigerende benzinepomp of een fout in de sleutelherkenning bijvoorbeeld.

Sensor vervangen

Als de monteur zeker was van de diagnose kunt u deze sensor bij elke goede garage laten vervangen, dit is geen specifiek klusje maar komt voor bij heel veel auto’s met een benzine- of dieselmotor. Ik verwacht dat het vervangen van de sensor inclusief materiaal ongeveer €200,- zal gaan kosten.

Vaker voorkomende storingen benoemt mijn collega in de occasiontest; zie ‘Wegenwacht over de PSA-tweeling’.