Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Olieverbruik na revisie

Vraag gesteld door op 25 maart 2022

Ik heb eind 2021 interesse in een nieuwere auto. Bij mijn eigen goeie garage was er toen de tijd geen interessante auto te vinden. Bij een andere grote dealer wel.

Ik heb mijn eigen trouwe garage ook op de hoogte gehouden in interesse in een auto bij die dealer. Uiteindelijk kwam mijn garage met het voorstel die auto voor mij aan te schaffen zodat de bovag garantie ook bij mijn trouwe garage liep.

Eenmaal aan het rijden kwam ik er snel achter dan er een zeer hoog olieverbruik aanwezig was. Na eenmaal vaak langs te gaan bij mijn eigen garage kwamen we tot de conclusie dat de motor gereviseerd moest worden. De grote dealer die deed niks, omdat de auto niet specifiek aan de consument was verkocht maar aan mijn garage.

Nu eenmaal weer rijdende met de gereviseerde motor is het olieverbruik sterk verbeterd ten opzichte van eerst. Een volle tank kon eerst niet leegreden worden. Nu heb ik in 5000 km ik 1x de olie moest bijvullen omdat die op de bodem van de peilstok zat. na gisteren gekeken te hebben stond die nu halve wegen.
Ik begin mij weer lichtelijk zorgen te maken omdat ik zie dat er lichte oliesporen te vinden zijn op de motor. Alsof er ergens niet goed is afgedicht.
recentelijk heb ik ook besloten om liever 98 e5 te tanken in de hoop dat er minder olie word verbruikt.

Mijn vraag is kan ik het beste doen in mijn situatie? De auto zelf rijdt prettig, maar ik wil er op de lange termijn mee rijden en maak mij toch nog zorgen over het oliegebruik en of het gebruikt normaal is na een gereviseerde motor. (revisie is bij een ander bedrijf gedaan die daar gespecialiseerd in is) Zelf voel ik mij ook schuldig bij mijn lokale garage. Van die overige lichte sporen heb ik ze nog niet op de hoogte gebracht.

Merk: Volkswagen
Type: Golf 7
Bouwjaar: 2013
Brandstof: Benzine
Motorvermogen: 105

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert


U vraagt wat te doen nu uw gereviseerde Golf toch wat olie lijkt te lekken.

Eerst is het noodzakelijk om een onderscheid te maken tussen olieverbruik en een olielekkage.

Olieverbruik

Olieverbruik is het verlies van olie zonder dat er sprake is van een lekkage. De olie verdwijnt via de verbrandingsruimte in de uitlaatgassen. Elke verbrandingsmotor zal op deze manier een beetje olie verbruiken. Wanneer er sprake is van overmatig verbruik (vaak meer dan 1 liter per 1000km) spreekt men van een gebrek. Een TSI specialist legt het uit op zijn site.

Olielekkage

Er is sprake van een olielekkage wanneer de motor aan de buitenkant nat is van de olie. Een verbrandingsmotor hoort geen olie te lekken. Indien hier wel sprake van is hoort dit niet en dient dit hersteld te worden. Uw auto is geschikt voor het gebruik van E10 en de duurdere 98E5 zal geen invloed hebben op het olieverbuik/olielekkage. Ik zou u adviseren om de lekkage door de garage te laten verhelpen en vervolgens te noteren wanneer u olie bij moet vullen. Zo kunt een goed inzicht krijgen in het verbruik en zo constateren of dit binnen de marges valt. Wanneer u een klacht heeft over een reparatie dient u dit altijd op te nemen met de verkoper/reparateur. Meer informatie hierover kunt u nazien op onze pagina over klachten na onderhoud