Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Zijn hoge toeren noodzakelijk voor het roetfilter?

Vraag gesteld door op 7 maart 2022

ik schakel altijd op een laag toerental, als het kan op ca 1200 toeren. Ik trek rustig op en rijd ca 50 km naar mijn werk via autosnelweg (20 km met 100 km/u)  en autoweg (25 km met 90-100km/u) de overige kilometers zijn in de stad. Ik krijg van de garage te horen dat mijn filter volloopt en adviseert om hogere toerentallen te gebruiken en eens een tijdje flink door te trappen. Is dit logisch en zoja waarom? De auto komt toch altijd mooi op temperatuur en kan goed regenereren.

Merk: citroen
Type: C3 1.6 hdi
Bouwjaar: 2012
Brandstof: diesel
Motorvermogen: ca 95 pk

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert


Uw auto is voorzien van een roetfilter en u vraagt of aanpassing van het rijgedrag noodzakelijk is.

Moderne diesels zijn vrijwel allemaal voorzien van een roetfilter. Dit filter is een onderdeel van de uitlaat en hierin worden roetdeeltjes, die overblijven na een verbranding, opgeslagen en vervolgens verbrand. Het is heel erg belangrijk dat het filter de roetdeeltjes kan verbranden en hiervoor moet de temperatuur wel voldoende oplopen, minimaal 450 ℃! Het advies van de garage is dus zeker niet uit de lucht gegrepen maar eigenlijk alleen van toepassing wanneer u problemen ondervindt met uw roetfiter. In dit soort gevallen is het zeker belangrijk om te weten hoeveel invloed u zelf heeft op het regeneratieproces van het filter.