Kromme remschijven

Vraag gesteld door D.L.J. van Duijn op 09 maart 2022

Ik heb al een aantal keren kromme remschijven gehad, iedere keer vervangt de garage de remschijven, kijkt of de remklauwen gangbaar zijn maar het probleem lijkt wel steeds sneller terug te keren, kan het ook een andere oorzaak hebben ?
Speling in remklauw gelijders of iets heel anders?

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

Uw Toyota heeft kromme remschijven en u vraagt wat de oorzaak kan zijn.

Ik denk dat u een trilling in het pedaal (en misschien het stuur) voelt en dat dit de reden is dat de garage de remschijven (https://www.anwb.nl/auto/onderhoud-en-reparatie/auto-onderdelen/remschijven) en de remblokken vervangt.
Nu is de vraag of de schijven echt krom zijn of dat de trilling ontstaat doordat de wrijving ten opzichte van de remschijf niet overal gelijk is. Eerst moet met een micrometer de uitslag van remschijf gemeten worden. Is deze inderdaad overmatig dan moeten de schijven wederom vervangen worden.
Er zijn verschillende mogelijke oorzaken voor het krom trekken van de schijven. Ik zal ze opnoemen, dan is het aan of de garage om te achterhalen waar bij u de oorzaak gezocht moet worden:

  • Er zijn verschillende merken/kwaliteiten van schijven, de een is gevoeliger voor krom trekken. Ook de ene berijder stoort zich hier meer aan dan een ander.
  • Bij montage van de nieuwe remschijven moeten de naven goed gereinigd worden, ook dient alles met het juiste moment te worden gemonteerd.
  • Speling op de ophanging van de remklauw (schuifpennen) kan ook voor onevenredige belasting van de remschijven zorgen (dus krom trekken).
  • Bij het stil staan voor een stoplicht moet niet permanent de rem ingetrapt worden. Er zal dan plaatselijk warmte afgevoerd worden wat ook kan leiden tot krom trekken van de remschijven.