Betrouwbaarheid 1.4 TSI motor

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 22 maart 2022

We hebben ons oog laten vallen op een leuke VW Golf cabrio met 1.4 TSI motor. Kenteken van de auto is 58-ZLT-9. De auto wordt door een particulier aangeboden (dus zonder garantie) voor €11.500, heeft 98.000KM op de teller en is altijd dealer onderhouden. Nu heb ik op internet gelezen dat de TSI motoren diverse problemen kennen met de ketting en kettingspanner en de olieschraapveren. Op de site van multimerk (https://www.multimerk.nl/problemen-volkswagen-skoda-en-seat-bij-de-1-4-tsi-motor) staan de motor codes die volgens hen veel problemen geven. Ik heb daarom bij de verkoper de motorcode opgevraagd en deze is: CAXA1442 4637506. Deze code staat niet op de site van Multimerk en doet vermoeden dat de motor een Safe keuze is. Maar is dit zo? Ontstaan problemen met de ketting en de olieschraapveren niet juist voornamelijk na de 100.000 km en kopen we dan juist een auto met toch de nodige risico's. Ik heb de dealer die de auto altijd heeft onderhouden telefonisch gesproken en gevraagd naar de onderhoudshistorie. Deze heeft bevestigd dat er niets vreemds is geweest in de historie. Tevens is bevestigd dat de ketting ook nog niet vervangen is.

Enfin, we zijn zeer gecharmeerd van deze Golf 6 cabrio en zeker met een budget van max €15K dat we willen besteden, maar we willen natuurlijk geen auto waar we straks allemaal dure reparaties aan moeten laten uitvoeren. Vraag is dus of deze betreffende auto een goede keuze is gezien alle berichten hierover op internet, of dat jullie adviseren toch verder te zoeken naar een ander type auto en/of een jongere VW Golf 6 Cabrio. Er is zoveel te vinden op internet dat ik ondertussen niet meer kan beoordelen of we met een gerust hart deze auto zouden kunnen aanschaffen.

Merk: volkswagen
Type: Golf Cabrio
Bouwjaar: 2012
Brandstof: Benzine
Motorvermogen: 122

Antwoord van Pieter

ANWB Expert


U wilt een Golf VI kopen maar u twijfelt aan de betrouwbaarheid hiervan.

Allereerst wil ik u wijzen op onze occasiontest met o.a. ook de bevindingen van de Wegenwacht. Daarop aanvullend kan ik u melden dat met name de 1.4 TSI motoren geen probleemloze status hebben waar uw twijfel wellicht ook op gebaseerd is. Maar de CAXA motor met 122 pk is wat dat betreft wél een verantwoorde keuze. Dit motortype heeft een duidelijk een andere constructie waardoor eerder genoemde problemen geen bekend euvel zijn. Helaas kan een hoog olieverbruik bij elke verbrandingsmotor voor komen en is dit bij aanschaf vrijwel niet vast te stellen. U kunt dit alleen vragen aan de verkopende partij, en hopen dat hier een eerlijk antwoord op komt. Het is goed om te weten dat de historie van de auto bekend is maar een garage kan u wat betreft het olieverbruik ook waarschijnlijk geen uitsluitsel geven. 

De auto die u op het oog heeft is uitgerust met een handgeschakelde versnellingsbak. Dit is wel een voordeel want de DSG is niet altijd even betrouwbaar en bij defecten vaak erg kostbaar om te laten repareren. Wat ons betreft dus een auto die een betrouwbare en degelijke indruk maakt.