Beschadigde cilinderwand bij 130.000 km

Vraag gesteld door J. Dijkmans op 15 maart 2022

In april 2019 hebben wij een Nissan Qashqai 1.2 DIG-T gekocht. Bouwjaar 12-5-2015 km stand 64.625 km. Aangekocht bij de Nissan dealer te Heerhugowaard.
In mei 2021 moest de distributieketting vervangen worden nadat wij een rammelend geluid hadden opgemerkt, ook verbruikte de auto veel olie maar daar had de Nissan dealer geen verklaring voor.Dit was op een km-stand van ca. 90.000 kosten 1200 euro.
Afgelopen skivakantie merkte wij dat de motor rond 2500 toeren stotterde, daarboven en daaronder was dit niet merkbaar. Voor de rest geen klachten en de auto gaf ook geen waarschuwingen aan.
Aangekomen op de vakantiebestemming hebben wij wel contact opgenomen met ANWB voor een betrouwbare garage in de nabijheid van onze vakantie locatie om de auto te laten nakijken.Nadat wij de auto weer startte om naar een garage te gaan brandde er diverse lampjes en hebben wij besloten niet meer met de auto te rijden. De auto is opgehaald door een lokale garage en uiteindelijk afgevoerd naar NL op aangeven van deze garage. Wij hebben de auto laten afvoeren naar de Nissan dealer waar wij de auto ook hebben aangekocht.

De Nissan dealer geeft nu aan dat de cilinderwand is beschadigd en dat de gehele motor vervangen moet worden.
Dit op een km stand van ca. 130.000 km.

In bijna 3 jaar is dit de tweede maal dat een grote reparatie moet worden uitgevoerd op deze auto. Totale onderhoudskosten lopen op tot ca. 12.000. Gezien de leeftijd van de auto en het kilometrage zijn dit volgens mij geen klachten die je mag verwachten en wij zijn dus van mening dat de garage ons een ondeugdelijk voertuig heeft verkocht en dat de garage zijn verantwoordelijkheid moet pakken bijv in de vorm van een coulanceregeling. Nu kunnen wij dat wel vinden maar hoe zit dit juridisch in elkaar? Mijn verwachting is nl dat de garage hier niet in mee zal gaan.

Antwoord van Chaim

ANWB Expert


U heeft in 2019 een toen vier jaar oude occasion gekocht met ruim 64.000 km op de teller. Binnen 2 jaar na aankoop werd u geconfronteerd met een rammelende distributieketting en heeft u de ketting laten vervangen. Onlangs merkte u tijdens de wintersportvakantie dat de motor bij een bepaald toerental begon te stotteren. Een lokale garage heeft de auto na een kort onderzoek afgevoerd naar het autobedrijf dat u de auto heeft verkocht. Deze garagist heeft vastgesteld dat de cilinderwand onherstelbaar is beschadigd en dat de motor moet worden vervangen. Het vervangen van de motor is een kostbare aangelegenheid en u wilt graag weten wat uw rechtspositie is ten aanzien van deze kosten.

Conformiteit

Een product moet voldoen aan de redelijke verwachtingen die u daarvan mag hebben. Welke redelijke verwachtingen u mag hebben, zijn afhankelijk van o.a. de aard van het gebrek, het bouwjaar en kilometrage van de auto. De koper zal moeten bewijzen dat er sprake is van een gebrek wat hij niet hoefde te verwachten en dat het gebrek, althans de oorzaak daarvan al bestond op het moment van levering.

Gebrek

Zonder werkende motor is een auto niet geschikt voor normaal gebruik. Bij normaal gebruik en onderhoud hoeft u als koper niet te verwachten dat de motor na 6.5 jaar en 130.000 km vervangen moet worden. Het motorblok dat in uw auto gebruikt is, kent vaker soortgelijke klachten en wordt als kwetsbaar beschouwd. Over de betreffende motor zijn eerder vragen gesteld en beantwoord op ons Expert Platform (Kwaliteit Nissan motor 1.2. (zoals Captur)). Naar mening van onze Automotive Experts, is er dus zeer waarschijnlijk sprake van een gebrek in de motor wat u niet hoefde te verwachten en waarvan de oorzaak al aanwezig moet zijn geweest op het moment dat de auto werd afgeleverd.

Rechten bij non-conformiteit

Als een product gebrekkig is en dit gebrek al bestond op het moment van aflevering, dan kan van de verkoper o.a. kosteloos herstel van het gebrek worden gevorderd. De verkoper zal het gebrek binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper moeten verhelpen.

Kosteloos herstel

Als de koper recht heeft op kosteloos herstel op grond van non-conformiteit dan moet de verkoper zorgdragen dat de koper in de positie wordt gebracht als ware er een product geleverd dat wel aan de redelijke verwachtingen voldeed, die de koper op grond van de overeenkomst mocht hebben. Bij een defecte motor wordt meestal gekozen om de motor te vervangen voor een gereviseerde motor. Het kan in dat geval redelijk zijn dat de koper gedeeltelijk bijdraagt aan de kosten voor de vervanging. Na vervanging is de koper immers beter af dan als het product niet gebrekkig was geweest. Na motorrevisie geldt immers dat het motorblok als nieuw is.

Conclusie

U kunt de verkoper van de auto op grond van non-conformiteit aanspreken tot kosteloos herstel van de gebrekkige motor. Hoewel u formeel zult moeten bewijzen dat er sprake is van non-conformiteit verwacht ik hierbij, gelet op de feiten en omstandigheden geen problemen.

Als de verkoper een nieuwe ruilmotor of revisiemotor plaatst kan het redelijk zijn om de kosten te verdelen. Niet ongebruikelijk of onredelijk in een dergelijke situatie is het verdelen van de kosten onder de verkoper, importeur en de koper, ieder voor 1/3e deel. Te meer nu u waarschijnlijk met succes eveneens kosteloos herstel van de distributieketting had kunnen vorderen, ligt het voor de hand dat de verkoper zich nu extra coulant zal opstellen.

Meer informatie kunt u vinden op onze pagina over klachten na aankoop.