Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Trillingen in nieuwe auto door de banden

Vraag gesteld door W. Couwenberg op 24 januari 2022

Bij mijn nieuwe auto zijn de banden " onrond" door de winter en het lange vervoer op de boot.
Er zit een onacceptabele onballance in de wielen.
De banden zijn op belasting getest bij een Bandengarage. De onrondheid is volgens deze garage binnen de toleranties. Deze gegevens gaan via de Hyundai dealer naar Michelin. Wat nu als Michelin zegt" geen nieuwe banden" je moet er maar mee doorrijden, moet ik dat accepteren? De auto is nog geen maand oud en heeft 1600 km gereden. Bij 120 km/H is de heleauto hobbelig en lawaaiig .

Merk: Hyundai
Type: Ioniq5
Bouwjaar: 2021
Brandstof: Elektrisch

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert


U heeft een Hyundai gekocht van nog geen maand oud en met 1600 km op de teller. U merkt een trilling op die de auto volgens uw omschrijving hobbelig en lawaaiig maakt.

De auto kan ouder zijn dan een maand. De 'leeftijd' begint normaliter pas te tellen na eerste datum van registratie (ingebruikname) maar de auto kan sinds het verlaten van de fabriek of op zijn minst sinds de montage van de Michelin banden al langer op zijn plek hebben gestaan. Dat kan gevolgen hebben voor de banden. In dit geval is er ook sprake van onrondheid. Dat kan hoogteslag zijn of een platte kant. De onrondheid is gemeten en valt volgens de garage binnen de toleranties. De vraag is nog even wat Michelin zegt, maar toleranties van een fabrikant of leverancier zijn altijd arbitrair. De enige tolerantie die voor u als klant telt is dat de auto precies datgene biedt wat u van een (bijna) nieuwe auto mag verwachten. En dat is een auto die niet méér trilt dan elke andere Hyundai Ioniq 5.