Na nieuwe koppeling versnellingsbakkeerring lek

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 22 januari 2022

In november is geconstateerd dat de koppeling van de auto slipt: reparatie uitgevoerd. Nadat de reparatie door garage uitgevoerd is, leek de auto olie te lekken. 1e uitspraak garage: keerring bij de aandrijving. Nieuwe keerring ingezet. Na deze ingreep lijkt de auto nog steeds olie te lekken. Weer naar garage: nu is de constatering 'ik heb nog eens goed gekeken, keerring van de versnellingsbak is kapot en moet vervangen. Arbeidsloon duurste post (ongeveer op een dag arbeid rekenen....). Kan dit een gevolg zijn van de reparatie van de koppeling of is het waarschijnlijk, zoals garage stelt, een gevolgschade van de slippende koppeling (waarschijnlijk door het slippen zo heet geworden dat de keerring van de versnellingsbak is aangetast)?

Merk: Opel
Type: Astra Wagon
Bouwjaar: 2009
Brandstof: benzine

Antwoord van Jos

ANWB Expert


U vraagt of de lekke keerring een verwijt zou kunnen zijn richting de garage óf het gevolg van de te heet geworden koppeling.

Bij het vervangen van de koppeling heeft de betreffende monteur geen handelingen verricht die een lekke versnellingsbakkeerring zou kunnen opleveren. Althans, normaal gesproken niet. Dus in die zin wordt het ook lastig of zelfs onmogelijk om aan te tonen dat de garage aansprakelijk is vanwege onvakkundig handelen.

U zou wel nog als verwijt kunnen opvoeren dat bij een duidelijk té heet geworden koppeling het misschien wenselijk was geweest de keerring preventief te vervangen. Ik wil wel benadrukken dat dit niet per definitie altijd plaatsvindt. Maar misschien helpt deze opmerking wel om de garage zich toch enigszins aangesproken te laten voelen en misschien bereid is om die reden de kosten voor dit leed te delen. Je zou kunnen zeggen dat misschien overmacht de juiste benaming is voor dit gebrek maar dat 'gedeelde smart is halve smart' dan voor beide partijen een wel zo passende deal is.