Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Klopt de manier van accutesten?

Vraag gesteld door H. van Trotsenburg op 1 februari 2022

de auto ( eigenlijk brommer) gaat over enkele weken uit de garantie.

De dealer zal een test uitvoeren op de accu's.
Hij stelt dat de loodaccu's ( 7 in serie geschakeld tot 80 V) eerst geladen moeten worden...Maar dit is toch onjuist? Dienen de accu's niet individueel en liefst onder belasting getest te worden?

Merk: Move
Type: Vigorous 1500
Bouwjaar: 2020
Brandstof: elektrisch
Motorvermogen: 1.5 kW

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert


De accu’s van uw brommobiel moeten getest worden in verband met garantie en u vraagt zich af of de testmethode wel de juiste is.

Fabrikant

De manier waarop de accu’s getest moeten worden in verband met garantie wordt door de fabrikant vastgesteld. Wanneer de dealer hiervan afwijkt kan hij een eventuele defect accu niet claimen. Welke manier Move voorschrijft voor het testen van de accu’s is helaas door mij niet te achterhalen maar de accu’s compleet volladen is helemaal niet gek.

Testmethode

Een heel goede testmethode om de conditie van de het accupakket te controleren is een dynamische. Hierbij wordt het accupakket tot maximaal volgeladen, vervolgens wordt een scanner op het accupakket aangesloten en begint een testrit. Tijdens deze testrit wordt het accupakket tot 10% leeg gereden waarbij continu de conditie van de afzonderlijke cellen bewaakt en gemeten wordt. Aan de hand van de gemeten gegevens wordt de conditie van de cellen bepaald. De accu’s moeten ook niet afzonderlijk getest worden want ook het accumanagement speelt een grote rol bij het optimaal gebruiken van de individuele accu’s. Wanneer de accu's los getest worden zou dit accumanagement buiten spel staan.

Het compleet laden van de accu voordat deze getest gaat worden klinkt mij dus heel aannemelijk in de oren.