Recht op schadevergoeding?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 29 december 2021

Oktober jongstleden reed ik schade met mijn auto nadat ik op mijn voorligger botste. Na de auto bij de schadehersteller te hebben gebracht kon ik de auto rijd november ophalen. De dag nadat ik mijn auto had opgehaald en met het gezin op pad ging stond er in het display, na een aantal minuten te hebben gereden: “stop direct. Kans op motorschade”. Ik rook een sterke brandlucht. Bij nader onderzoek bleek het koelvloeistof reservoir leeg te zijn. De ANWB monteur voerde controles uit en constateerde dat er een lek / defect aan de radiateur moest zijn. Ik mocht niet verder rijden. De ANWB monteur achtte de kans op motorschade aanzienlijk. De auto werd wederom naar de schadehersteller gebracht. Aldaar bleek dat er een stop uit de radiateur ontbrak, klaarblijkelijk had deze niet goed vastgezeten. Opnieuw was ik de auto een aanzienlijke tijd kwijt. Maandag 13-12 jongstleden viel mij (opnieuw) witte rook op die uit de uitlaat kwam. Ook maakte de motor een “schokkerig” geluid. Helaas is er wederom lekkage in het koelsysteem geconstateerd, ditmaal niet bij de radiateur. De constateringen lijken op een pakking in het motorblok, echter dit moet vastgesteld worden tijdens demontage. De schadehersteller heeft deze werkzaamheden nu uitbesteed aan de Renault dealer waar ik de auto heb aangeschaft. Echter, deze werkzaamheden zullen pas in de week van 06-01 gaan plaatsvinden. Al met al ben ik mijn auto, nog los van de herstelwerkzaamheden die moeten worden gedaan (wellicht moet er een nieuw motorblok geplaatst worden) al 3 maanden kwijt. Ik heb geen vertrouwen (meer) in de auto omdat hij nu al 3x naar de schadehersteller is gebracht. Door hun toedoen is er misschien ook schade aan het motorblok ontstaan.

Heb ik recht op een schadevergoeding?

Antwoord van Henny

ANWB Expert

 

In oktober 2021 was u betrokken bij een aanrijding en heeft uw Renault Captur schade opgelopen aan de voorkant. De auto is naar de schadehersteller gebracht en na reparatie bleek het koelvloeistof reservoir leeg te zijn. Oorzaak was dat de stop uit de radiator ontbrak. U was de auto weer enige tijd kwijt voor reparatie. Op 13 december kreeg u weer problemen en wederom werd lekkage in het koelsysteem geconstateerd. De schadehersteller heeft deze reparatie uitbesteed aan de Renault dealer waar u de auto heeft gekocht. U bent de auto nu weer een tijd kwijt. Uw vraag is of u recht heeft op een schadevergoeding. 

In beginsel is het mogelijk om schade als gevolg van een verwijtbare fout van de schadehersteller te verhalen. U kunt de schadehersteller hiervoor schriftelijk aansprakelijk stellen. U dient wel de schade te beperken. Daarnaast moet het duidelijk zijn dat de schade door nalatigheid of verwijtbare handeling is ontstaan. 

Meer informatie over klachten na reparatie vindt u op onze website.