Komt een oude diesel zonder roetfilter wel door de strengere APK?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 03 januari 2022

Ik bezit onder genoemde auto. Kom ik met deze auto door de keuring in september 2022 ivm de roetmeting? Auto heeft geen katalysator.

Merk: Volvo 43-NH-DL
Type: S80
Bouwjaar: 2003
Brandstof: diesel D5
Motorvermogen: 163 pk

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

 

U heeft een Volvo S80 uit 2003 met dieselmotor. De auto heeft geen roetfilter en valt in milieuklasse Euro 3. De wijzigingen in de APK hebben geen betrekking op uw auto.

Met ingang van 1 januari 2020 geldt voor dieselauto’s met een door de fabrikant gemonteerd roetfilter de permanente eis dat het roetfilter goed dient te functioneren. De goede werking van het roetfilter wordt hierbij gecontroleerd door meting van het aantal roetdeeltjes in de uitlaat met een deeltjesteller. Voor dieselauto’s tot en met 2014 geldt hierbij een norm van 1.000.000 deeltjes per centimeter en voor dieselauto’s vanaf 2015 een norm van 250.000 deeltjes per kubieke centimeter. 1.000.000 deeltjes per kubieke centimeter betekent dat circa 20% van de deeltjes wordt doorgelaten. Bij 250.000 deeltjes per kubieke centimeter wordt circa 5% doorgelaten.

Dit wordt nu visueel en met OBD of opaciteitsmeter bekeken en evt. gemeten. Per 01/07/2022 wordt bij alle auto's die op kenteken een roetfilter hebben de deeltjesteller er bij gepakt. Komt de auto daar niet doorheen en wil de eigenaar het filter niet repareren, dan bestaat er de mogelijkheid om het filter voor personenauto's met een bouwjaar t/m 2016 af te melden. Dan wordt de MRB wel verhoogd.

Voor uw auto zonder roetfilter verandert er dus niets.