Is de motortemperatuur wel goed?

Vraag gesteld door L. van Oeffel op 08 januari 2022

Wat moet de koelvloeistof temperatuur zijn bijna normaal gebruik en bij het trekken van een mentrailer, motor wordt dan uiteraard zwaarder belast.
Mijn auto geeft in het dashboard een temperatuur aan van ca. 100 graden zowel bij normaal gebruik en bij het trekken van de mentrailer. Als ik het dashboard mag geloven is oververhitting pas aan de hand  bij 120 - 130 graden (rood gedeelte ). Ik heb er al een tijdje op gelet maar de koelvloeistof temperatuur gaat niet voorbij de 100 graden dus blijft constant.
Als ik internet zo lees moet de koelvloeistof normaal tussen 85 a 90 graden zijn? Bij een gesloten systeem is dit hoger dacht ik zo te lezen? Heeft mijn Mazda een gesloten systeem?
Vraag me af mijn koelvloeistof temperatuur te hoog wordt of is dit zo normaal en passend bij een Mazda CX-5? Ik wil het even zeker weten.

Merk: Mazda
Type: CX-5 AWD (L-143-PP)
Bouwjaar: 2018
Brandstof: Benzine
Motorvermogen: 194 pk Skyactiv 2.5 liter automaat
 

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

U vraagt zich af of de motortemperatuur die bij uw auto wordt weergegeven wel goed is.

Moderne auto’s hebben vaak een koelvloeistoftemperatuur die kan oplopen tot wel 106°, de koelsystemen en de koelvloeistof zijn hiervoor ontwikkeld. Om een verbrandingsmotor zo efficiënt mogelijk te laten functioneren regelt het motormanagement de koelvloeistoftemperatuur en dit kan nog wel eens variëren. Om ervoor te zorgen dat de meter op het dashboard niet steeds heen en weer gaat, krijgt u een weergave te zien die niet 100% overeenkomt met de realiteit maar die u een goede indicatie geeft. Ook zou een waarde van 106° voor onrust zorgen terwijl dit prima is. Eigenlijk komen de cijfers niet overeen met de werkelijkheid en is het vooral interessant of de wijzer in het witte of rode deel staat. Rood betekent dat er een probleem is waardoor de motor oververhit is. Dat zou dus pas in de buurt van 130° zijn inderdaad. Uw auto is tevens voorzien van een waarschuwingslampje dat rood gaat branden mocht de tempratuur te hoog zijn.

De waardes die u noemt (tussen 85 en 90 graden) zijn zoals dat lang geleden toegepast werd toen er nog open en gesloten systemen bestonden. De koelsystemen zijn al jaren gesloten en hoeven zodoende normaal gesproken niet bijgevuld te worden.