Import occasion met laag BPM bedrag

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 15 januari 2022

Ik wil een auto kopen uit 2018 catalogus waarde 17559 euro. Als ik nu bij de rdw de bpm check kom ik op een zeer lage bpm van 335 euro. Ik weet dat het een import auto is, en dat de BPM van een vergelijkbare auto tussen de 3500 en 4000 euro zit als deze niet geïmporteerd is.
Waarom is de BPM zo laag? Zeg maar een factor 10 lager. Kunt u dit verklaren?

Merk: skoda
Type: fabia combi
Bouwjaar: 2018
Brandstof: benzine
Motorvermogen: 75

Antwoord van Jos

ANWB Expert


U wilt de genoemde auto kopen die afkomstig is van import maar u merkt een heel laag BPM bedrag op.

Als een schade-auto wordt geïmporteerd, mag de rest-BPM worden vastgesteld op basis van de huidige waarde van de auto. Als dat een auto is waar op dat moment schade aan is, dan is de waarde van de auto ook lager, dus ook de rest-BPM.

Verklaring

Wanneer ik bij benadering kijk naar het oorspronkelijke BPM bedrag, dan moet dat van deze auto ergens rond de 3750 euro zijn geweest waar feitelijk nu, vanwege de leeftijdskorting, nog ongeveer 1/3 van overblijft. Een BPM restant van pakweg 1/10 deel doet dus inderdaad vermoeden dat de BPM vaststelling op basis is geweest van de taxatiewaarde bij import. Bij een buitensporig lage rest-BPM zal die taxatiewaarde dus naar verhouding erg laag geweest moeten zijn door bijvoorbeeld een fikse schade of een waardevermindering door een technisch defect.

Onzekerheid

In ieder geval kleeft er wel aan deze auto en transactie een bepaalde onzekerheid. Naast het onzekere verleden en de door de RDW niet gegarandeerde kilometerstand, is de lage BPM ook een opgedrukt stempel waar je later bij inruil toch ook last van kunt krijgen, met mogelijk gevolgen voor de restwaarde.