Elektrische auto laden: tot welk percentage?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 29 december 2021

Wat is beter voor het behoud en de levensduur van de accu’s van mijn elektrische Peugeot e-2008 uit 2020: bij mijn thuislaadpunt (max 11 kW) zoveel mogelijk tot maximaal 80% laden en daardoor vaker laden? Of, bij mijn thuislaadpunt telkens tot 100% laden en daardoor uiteindelijk minder vaak laden (ook onderweg aan snelladers)? Volgens mij is het aantal laadsessies namelijk ook van invloed op de levensduur van de accu’s.

De Peugeot dealer geeft aan dat het type accu’s dat Peugeot gebruikt prima altijd tot 100% geladen kan worden ongeacht het type lader (t/m snelladers), zonder dat dit de conditie en de levensduur van de accu’s beïnvloedt. Terwijl ik overal het advies lees om de laadtoestand van de accu’s zoveel mogelijk tussen 20 en 80% te houden.
 

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

U vraagt zich af wat de beste manier van laden is met het oog op de levensduur van de accu.

We adviseren om de accu tot 100% te laden. Pas bij de laatste procenten worden de cellen gebalanceerd dus wordt optimaal gebruik gemaakt van de capaciteit van de losse cellen. Overigens is 100% nooit de volle 100% net als dat 0% niet echt helemaal leeg is. 

Alle hoogspanningsaccu’s van elektrische auto’s zijn voorzien van een batterij managementsysteem dat de conditie van de accu bewaakt en er voor zorgt dat de cellen op de meest optimale manier worden ontladen en opgeladen. Het aantal laadsessies is niet zo zeer belangrijk voor de levensduur van de accu, wel het aantal laadcycli. 

Definitie van een laadcyclus is het volledig laden van een batterij als deze leeg is naar maximaal geladen. Dan moet de definitie van leeg wel bekend zijn. Leeg is de minimale spanning per cel gerelateerd aan het batterij type, dit is 3 volt voor een lithium-ion cel. Vol is de maximale spanning van een cel, bij lithium-ion 4,2 volt per cel. Als deze lading heeft plaatsgevonden dan is dit 1 cyclus wat 1C wordt genoemd. Stel de accu wordt voor 50% leeg gereden dan is de laadcyclus 0,5C, wordt de accu 80% leeg gereden dan is dit 0,8C en 20% leeg 0,2 C enz. 

We adviseren dus om maximaal gebruik te maken van de capaciteit van de accu, dit is niet nadelig voor de levensduur van de accu. Snelladen kan echter wel de levensduur van accupakketten negatief beïnvloeden, dit geldt echter voor auto’s met een luchtgekoeld accupakket wat steeds minder wordt toegepast. 

Meer informatie over het laden van de auto vindt u op onze website.