Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Contactslot draait niet

Vraag gesteld door op 4 december 2021

Omdat de beide sleutels soms bleven hangen in de eerste stand, het af en toe moeilijk was om te starten, dus van lock naar acc stand te gaan, heeft de garage gezegd dat hiervoor het gehele contactslot vervangen moest worden. Dit is gebeurd en hierna zijn de problemen alleen maar erger geworden. Soms moet ik wel 10x proberen om door de "klik" voorbij te komen, zodat de sleutel in acc stand kan komen. Als de auto rond de vijf graden is, dan is er geen enkel probleem, maar als de auto warm is, of een stukje mee gereden is, is het voor mij onmogelijk om de sleutel in de acc stand en verder te draaien. De garage geeft nu niet thuis en geeft aan dat dit hoort en vast nog beter wordt maar dat het niet opgelost kan worden door een reparatie en dat ik.maar wat meer kracht moet zetten, terwijl de sleutel gewoon blokkeert. Mijn in eerste instantie, eerste hulpvraag over het blijven hangen van de beide sleutels was omdat er een groot verschil zit in de afslijting van beide sleutels en dat het wellicht daar aan zou liggen dat de sleutel heel af en toe niet draaide. Nee dat was niet mogelijk, de ene sleutel is volgens hun nieuw en  de andere sleutel nog prima. Vandaar de actie het contactslot vervangen.

Waar denkt u dat het aan kan liggen? En wat een oplossing zou zijn?
Overigens heeft de auto pas 50.000 km gelopen en is gekocht bij een officiële toyota dealer en de werkzaamheden verricht bij de bijbehorende toyota garage.

Merk: Toyota
Type: Yaris full hybrid
Bouwjaar: 2013
Brandstof: Benzine

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

U vraagt zich af hoe het kan dat het contactslot bij uw auto vaak zo lastig draait.

De klacht die u omschrijft heb ik nog niet eerder gehoord. Een contactslot hoort altijd heel soepel te draaien zodra de sleutel ingestoken is. Een enkele keer wordt het slot geblokkeerd doordat het stuurslot de boel tegen houdt. Dan is het voldoende om een keer flink aan het stuur te bewegen om het contactslot vrij te geven waarna deze soepel hoort te draaien. 

Het klinkt alsof er een beschadiging aanwezig is in de stuurkolom waardoor het vervangen van het mechanische deel van het contactslot alleen niet voldoende geweest is. Het is een logische stap van de garage om het contactslot te vervangen, helaas heeft dit niet tot een oplossing geleid. 

Wanneer u niet kunt starten, draait de sleutel dan helemaal niet? Voor u voelt het dan aan alsof het stuurslot de boel blokkeert. Wanneer de sleutel dan helemaal niet draait en dat doet zich voor met beide sleutels dan twijfel ik aan het slot zelf. Kan de garage het nieuwe, mechanische, slot voor u demonteren en controleren of het wel goed draait zonder ingebouwd te zijn? Zo kan gecontroleerd worden of het slot wellicht niet goed past bij de sleutels, in dat geval is het slot niet goed. Of als het slot wel goed draait zonder ingebouwd te zijn maar het toch problemen oplevert na montage is er een defect in de stuurkolom en moet onderzocht worden wat hier de wrijving oplevert.