Weinig aandacht voor LPG

Vraag gesteld door F. Vanderlinden op 23 november 2021

Jullie schrijven in hoofdzaak over benzine, diesel en elektrische auto's. Waarom niet over LPG-auto's?
deze zijn mijn inziens schoner in gebruik en goedkoper .

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

U vraagt zich af waarom LPG, naar uw mening, te weinig aandacht krijgt.

De voornaamste reden is dat we schrijven over auto’s zoals ze door de fabrikant geleverd worden. Montage van LPG is bijna altijd iets wat een aanpassing is op een bestaande auto. In veel gevallen geeft de autofabrikant hier geen goedkeur voor en bij moderne auto’s is het ook steeds omslachtiger geworden.

Een andere belangrijke reden is dat LPG helemaal niet zo schoon is als het lijkt. In het verleden, in de tijd van de carburateurs, was de uitstoot van een LPG-auto schoner dan die van een benzine-auto. Benzinemotoren zijn nu veel schoner geworden dan vroeger, door onder andere uitgebreide uitlaatgas-nabehandeling, uitlaatgasrecirculatie en directe benzine-injectie. De CO2-uitstoot is bij LPG nog wel wat lager, maar vooral de uitstoot van NOx (stikstofoxide) is bij LPG veel hoger. Het brandstof verbruik is trouwens óók al gauw 10-15% meer dan op de oorspronkelijke brandstof.

LPG is (na aardgas/CNG/groengas) wel de schoonste brandstof aan de pomp, maar een moderne benzine-auto draait schoner op benzine dan op LPG. Dat komt doordat de motor is ontworpen voor de brandstof benzine. Dat is ook de reden dat autofabrikanten geen af-fabriek LPG activiteiten hebben en er slechts bij een handje vol modellen er door de fabrikant een goedkeuring is voor achteraf montage.

Uit een TNO-rapport uit 2010 blijkt dat LPG- en CNG-voertuigen met een achteraf ingebouwde gasinstallatie gemiddeld een 70% hogere NOx-emissie hebben dan voertuigen met een af-fabriek gasinstallatie of benzinevoertuigen.

De fijnstof-uitstoot is bij dieselauto’s door toepassing van af-fabriek roetfilters zeer effectief teruggebracht. De fijnstofemissie van moderne LPG- en CNG-voertuigen is hierdoor op hetzelfde of soms zelfs op een hoger niveau komen te liggen dan die van dieselvoertuigen met af-fabriek roetfilter.