Rechten zonder garantie?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 23 november 2021

2,5 week geleden heb ik een Kia Picanto uit 2008 gekocht met 150.000 km op de teller. Ik heb 2750 euro betaald. Alles leek goed en de auto rijdt goed. Ik heb een proefrit gemaakt en gecheckt wat ik kon checken zonder de auto op de brug. De garage waar ik de auto heb gekocht vertelde mij het het echt een “knap ding” was. Aan de kleur van de olie kon je zien dat deze er nog niet zo lang in zit. Ik heb nu 400 kilometer gereden en kom er achter dat de auto olie lekt. Het lijkt mij weg te komen bij de krukas keerring aan de niet-versnellingsbak zijde. Apk is er net voor de koop op gekomen. Nu heb ik de garagehouder gebeld met de mededeling van de olie lekkage. Ik mag volgende week langs komen maar er is mij al verteld dat hij niet van plan is het te vergoeden.

Concreet mijn vraag; Is dit een risico van mij of is dit een ondeugdelijk product wat mij is verkocht? De auto is gekocht zonder garantie. Maar ik mag toch verwachten dat ik een auto koop zonder grote mankementen, wanneer mij wordt verteld dat het een “knap ding” is?  

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

U vraagt wat uw rechten zijn wanneer u een auto zonder garantie heeft gekocht.

Ik kunt zeker eisen dat deze lekkage kosteloos hersteld wordt. Volgens de wet heeft u recht op een deugdelijk product. Dat is een product dat geschikt is voor normaal gebruik. Dit wordt ook wel 'wettelijke garantie' genoemd. U kunt dus altijd terug naar de verkoper en hem hierop aanspreken. Natuurlijk is het wel een oudere auto die u heeft gekocht en een APK is geen aankoopkeuring.
Kunt u aantonen dat het product niet de eigenschappen heeft die op grond van de overeenkomst verwacht mochten worden, dan kunt u van de verkoper herstel of vervanging van het product eisen.

Meer informatie hier over en een stappenplan kunt u vinden op onze site: Klachten na aankoop.