De auto die ik nog geleverd krijg heeft een terugroepactie. Is het wel een goede aankoop?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 13 november 2021

Ik heb net een nieuwe Toyota Yaris Hybrid van 01-2021 gekocht en wacht op aflevering d.d.17-11-21.
Nu lees ik bij de RDW dat er 2 openstaande terugroepacties zijn geregistreerd op het desbetreffende kenteken (31-05-21 en 18-10-21). Hoe moet ik deze informatie interpreteren ? Een routine-check en preventieve veiligheidsreparatie, omdat er bij een andere auto van hetzelfde model een gebrek is geconstateerd ? Of gaat het omdat er op kenteken is gezocht, specifiek om deze auto ?
Kan ik deze auto nog wel als een goede aankoop beschouwen ?
Zo nee, wat zijn mijn rechten om het aankoopcontract te laten ontbinden ?
De verkoper heeft niets gemeld over de terugroepacties.
Hopende u hiermee voldoende geīnformeerd te hebben, wacht ik uw antwoord af.

Merk: Toyota
Type: Yaris Hybrid
Bouwjaar: 2021
Brandstof: hybride

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

De auto die ik nog geleverd krijg heeft een terugroepactie. Is het wel een goede aankoop?

U bent in afwachting van levering van een Toyota Yaris uit januari 2020. U zag dat er volgens de kentekengegevens twee terugroepacties open staan. In beide gevallen betreft het een herprogrammering van software. Deze terugroepacties betreffen niet alleen uw exemplaar, maar alle Yarissen van hetzelfde type/bouwjaar. De terugroepactie van oktober is ook nog van toepassing op andere modellen van Toyota.

Terugroepacties komen veelvuldig voor. Het zijn noodzakelijke aanpassingen die de fabrikant doorvoert om de veiligheid te waarborgen. Terugroepacties zijn wat bij betreft geen reden om een bepaalde auto niet te kopen en ook geen gegronde reden om een koop te annuleren. Misschien is de update aan uw Yaris al uitgevoerd. Het duurt een tijdje voordat dat in de kentekengegevens wordt opgenomen.