Vervuild gasklephuis na verwijdering van sjoemelsoftware

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 29 oktober 2021

Ik wijt de vervuilde gasklep (oorzaak van de storing) aan de correctie van de sjoemelsoftware. De kosten van de vervanging € 490,- wil ik verhalen op de importeur. Hoe groot is de kans op succes en wie precies kan ik aansprakelijk stellen.
Dealer of importeur?.

Merk: Volkwagen
Type: Tiguan
Bouwjaar: 2014
Brandstof: Diesel
 

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Volkswagen meldt hier zelf over:
Volkswagen heeft een extra regeling voor klanten die klachten hebben over bepaalde delen van het motor- en uitlaatgasreinigingssysteem, die zijn ontstaan nadat de EA189-update is uitgevoerd.

Wat betekent de extra regeling van Volkswagen? Volkswagen heeft een extra regeling voor klanten die klachten hebben over bepaalde delen van het motor- en uitlaatgasreinigingssysteem, die zijn ontstaan nadat de EA189-update is uitgevoerd. Deze extra regeling geldt voor een periode van 24 maanden na uitvoering van de EA189-update en alleen voor auto’s met een kilometerstand tot maximaal 250.000 km op het moment dat er van deze regeling gebruik wordt gemaakt (afhankelijk van wat als eerste wordt bereikt). Uiteraard geldt de extra regeling ook met terugwerkende kracht voor alle betrokken auto’s die in het verleden al zijn aangepast.

Deze extra regeling geldt voor 11 onderdelen van het uitlaatgasterugvoersysteem, het brandstofinspuitsysteem en het uitlaatgasnabehandelingssysteem. Hieronder wordt verstaan: de omschakelklep uitlaatgasterugvoer, de uitlaatgasterugvoerklep (beide onderdeel van de EGR (Exhaust Gas Recirculation), de lambdasonde, de temperatuursensor, de verschildruksensor, de verstuivers, de hogedrukpomp, de brandstofgalerij, de drukregelklep, de druksensor en de inspuitleiding.

Ik weet niet wanneer in uw geval de betreffende update heeft plaatsgevonden maar feitelijk ontbreekt in de opgesomde rij van onderdelen het gasklephuis. Dan zou het feitelijk aan u zijn om met een technisch hard en concreet bewijs te komen waaruit blijkt dat dit onmiskenbaar het gevolg is van deze update. Eerlijk gezegd lijkt me dat geen haalbare kaart. Gasklephuis vervuiling is een algemeen redelijk bekend fenomeen en niet zó uitzonderlijk dat je al snel in uw geval de update de schuld kunt geven. In de onderdelen opsomming hierboven zijn we in het verleden maar al te vaak wel EGR gerelateerde klachten tegengekomen én garantie als zodanig gehonoreerd, maar het gasklephuis eigenlijk niet. Ik begrijp dat in uw ogen het vervuilde gasklephuis en de daaraan gerelateerde storing te wijten is aan die update maar 'wie eist bewijst' om de uitvoerende dealer dan aansprakelijk te kunnen stellen. Maar ik verwacht dat een kostbaar technisch expertise onderzoek niet het gewenste resultaat oplevert en de kosten alleen maar nóg hoger gaan oplopen.

Zie aanvullend ook de pagina Terugroepactie EA189 dieselmotoren