Slecht aanslaan na korte ritjes

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 11 oktober 2021

Na (alleen) meerdere korte ritjes (minder dan 10-30 km) slecht (niet) aanslaan bij starten, mn wanneer -tijdens geparkeerd- (zomer) zon op de motorkap scheen. Na lange rit(ten) (meer dan 60-100 km) wel meteen aanslaan. Probleem veroorzaakt door korte ritten lijkt te verdwijnen door een of meer lange ritten! Met start-pilote gespoten op luchtinlaat motor, direct aanslaan (Franse wegenwacht en ook garage). Uitlezen computer gaf tweemaal geen foutmeldingen. Al vervangen: krukaspositiesensor, Map-sensor luchtinlaat, brandstofpomp. Geen storing in ontstekingsbobines (zegt Franse garage). Suggestie Depanneur: aanzuigen lucht via benzine-retourslang? Garagist hier: storing gashuis (was vervangen bij ongeveer 70000km; nu op teller ongeveer 295000km). Brandstofleiding en filter waren vervangen enige maanden voordat probleem begon, ruim jaar geleden (relatie mogelijk?). Auto altijd goed (dealer) onderhouden. Ik tank sinds een half jaar super benzine (E5); dit lijkt het probleem niet te beinvloeden. Wat is Uw idee (ideeen), en zijn er metingen mogelijk om in te zoemen op het circuit/systeem/onderdeel dat het probleem veroorzaakt? Heeft het (“ongestest”) vervangen van bepaalde (goedkope) onderdelen zin? Reinigen brandstoftank en systeem?

Merk: Volkswagen
Type: Golf variant (4) trend variant 1.6
Bouwjaar: 2004
Brandstof: Benzine
Motorvermogen: 77 kW / 105 pk
 

Antwoord van Pieter de Porto

ANWB Expert

Uw auto slaat slecht aan na het rijden van korte ritjes en u vraagt zich af wat de oorzaak hiervan kan zijn.

U heeft inderdaad een lastig probleem bij uw auto waarvan de oorzaak lastig te achterhalen is aangezien de storing zich sporadisch voordoet. Ik denk niet dat u de oorzaak moet zoeken in de bandstof en als ik u was zou ik weer de gewone E10 gebruiken, mits de auto niet op het lijstje staat van uitzonderingen. Zie: Volkswagen | E10 check.

Aangezien de auto wel gelijk aanslaat zodra u start pilot gebruikt, lijkt het probleem in de brandstofvoorziening te zitten hoewel het ook mogelijk is dat de ontsteking zwak is omdat startpilot wel heel eenvoudig ontbrandt.

Wat men kan controleren is een bougiekabel los nemen en de vonk controleren; deze moet tijdens het starten wel een centimeter kunnen overbruggen. Zo niet moet de bobine, de voeding van de bobine en de bougiekabels nagezien worden.

Indien de vonk goed is bevonden is het slim om de live-data te vergelijken met de opgegeven data. Zo kan vergeleken worden of meetwaardes van de luchtinlaattemperatuur, de inlaatdruk, de brandstofdruk en het ontstekingstijdstip wel overeenkomen. Dit zijn eigenlijk de basisvoorwaarden voor een goede start.

Preventief vervangen van onderdelen zie ik niet zitten aangezien op deze manier nooit met zekerheid gezegd kan worden of het probleem is weggenomen en wanneer u een betrouwbare auto heeft.

Indien het brandstoffilter pas vervangen is en de brandstofdruk juist is zie ik geen reden om het brandstofsysteem te reinigen en denk ik dat u het beste eerst de genoemde punten kunt laten controleren.