Kromme remschijf Ford Ecosport géén fabrieksgarantie?

Vraag gesteld door E. Cremers op 12 oktober 2021

Op 15 april 2020 heb ik een Ford ecosport automaat, 3 cilinder 1 liter, 125 PK in titanium uitvoering gekocht. Door de Corona pandemie het eerste jaar 6500 km gereden. Van af juni 2021 tot heden de resterende kilometers. De tellerstand is nu 12-10-2021, 13985 km. Tijdens het remmen trilde het stuur behoorlijk. De dealer, Ford Wensink Elst(gld) gevraagd de auto te beoordelen. De remschijven bleken krom te zijn en moesten vervangen worden evenals de bijbehorende remblokken. De kosten van de reparatie waren €545, 59. Hierbij kan ik ook aangeven dat ik nooit een noodstop of heel hard heb moeten remmen.
Op mijn verzoek heeft de receptionist navraag gedaan binnen de dealer organisatie afdeling garantie of dit op garantie gerepareerd kon worden danwel coulance ( slijtagemateriaal) toegepast kon worden. De dealer reageerde dat dit onder slijtage valt en dat Ford dit niet accepteert. Ook over coulance viel verder niet te praten.
Mijn vraag aan u is de volgende:
1.Is mijn vraag over garantie of coulance gerechtvaardigd gezien de leeftijd van de auto en de kilometerstand.
2. Als de dealer bij zijn standpunt blijft wat zou ik dan nog kunnen doen?
Alvast hartelijk dank voor uw moeite.

Merk: Ford
Type: Ecosport automaat 1.0 125 PK titanium
Bouwjaar: 2020
Brandstof: Benzine
Motorvermogen: 125 PK

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw Ford Ecosport is van april 2020 en heeft inmiddels een kleine 14.000 km op de teller. Inmiddels trilt het stuur hevig bij het remmen dat volgens de dealer te wijten is een kromme remschijven. Dit wordt niet als fabrieksgarantie gehonoreerd omdat dit onder de noemer van slijtage delen valt.

Wanneer Ford Wensink ook de leverende dealer is geweest maakt hij hiermee wel een hele slechte beurt. Een óf meerdere kromme remschijven kan bij deze tellerstand nooit een slijtage verschijnsel zijn maar simpelweg een gebrek. Dit is een ongenuanceerde afwijzing van garantie waar de motivatie feitelijk helemaal niet van klopt. De remblokken en de remschijven zijn helemaal niet versleten bij deze kilometrage. Een kromme remschijf valt gewoon onder de noemer van een eigen gebrek bij n.b. een auto die nog vol in de fabrieksgarantie zit. In theorie zou de gebruiker nog schuld kunnen hebben aan een kromme schijf, bijvoorbeeld door een nogal agressief remgedrag, maar dan moet de verkoper binnen de garantietermijn daadwerkelijk aantonen dat het product stuk is gegaan door verkeerd gebruik. Dat bewijs lijkt mij al helemaal geen haalbare kaart wanneer de remblokken ongetwijfeld bij deze tellerstand er conditioneel nog prima uitzien.

Ik moet bekennen dat ik nogal verbaasd ben over deze afwijzing. Het lijkt alsof iemand met zijn of haar vinger langs de garantiebepalingen is gegaan en dit gebrek volstrekt verkeerd geïnterpreteerd heeft, onder de verkeerde noemer heeft geplaatst en om die reden heeft afgewezen. Of er iets mis is gegaan met de interne communicatie tussen bijvoorbeeld werkplaats en receptie óf dat iemand gewoon op de verkeerde stoel zit kan ik niet beoordelen. Maar het feit dat u bij ons aanklopt voor advies, zélfs nadat de dealer intern nog navraag heeft gedaan omtrent dit euvel en desondanks heeft afgewezen, is toch wel opmerkelijk. Ik denk dat u nogmaals met wellicht wat meer tegengas en misschien gewapend met mijn ondersteunende motivatie de dealer een herkansing moet geven om terecht tot inkeer te komen. Hier is toch écht naar mijn mening de plank misgeslagen.

Mocht de dealer echter bij zijn standpunt blijven, dan raad ik u aan een ingebrekenstelling op papier te zetten en te versturen. Voor dat traject verwijs ik u naar ons Stappenplan klachten na aankoop. Maar ik hoop dat het kwartje eerder gaat vallen omdat dit natuurlijk een volstrekt onterechte afwijzing is dat niets te maken heeft met slijtage.