Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Kapotte motor 40 km na de uitgevoerde onderhoudsbeurt

Vraag gesteld door op 14 oktober 2021

Ik heb woensdag m’n auto voor beurt en APK naar de garage gebracht. donderdag na zo’n 40 km begint het waarschuwingslampje voor oliepeil te branden. Op kantoor bleek er geen olie meer in te zitten bij peilen. In overleg met garage 1 liter olie erin gedaan en terug gereden. Na zo’n 10 a 15 km ging lampje oliepeil te knipperen en lampje motor te branden. De motor begon herrie te maken. Gestopt en door wegenwacht naar huis gebracht.
Nu krijg ik te horen dat het oliefilterhuis helemaal kapot is en de motor eruit moet.
Kan een oliefilterhuis zomaar kapot gaan?
Kan dit door onderhoud zijn? Moet een oliefilterhuis ook worden geopend of anderszins bij beurt en olie verversen?

Merk: Suzuki
Type: SX4
Brandstof: Benzine

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Eenmaal op uw werk ontdekt u géén olie op de peilstok en krijgt u te horen dat het oliefilterhuis defect is en daardoor de motor kapot.

Wanneer u 40 km na de onderhoudsbeurt merkt dat er volgens de peilstok géén motorolie aanwezig was, kan het zijn dat men er geen of te weinig olie in heeft gedaan na het aftappen. Een oliefilter huis kán best kapot gaan maar is redelijk ongebruikelijk. Bij nieuwe olie wordt ook het oliefilter vervangen die feitelijk op het oliefilterhuis zit geschroefd. Dus in theorie zou bij de- en montage van het filter er ook nog iets fout gegaan kunnen zijn. En dan blijft de vraag waarom er geen of te weinig olie in zat.

Wanneer dat te wijten is geweest aan een kapot oliefilterhuis dan zou u die olie onderweg verloren moeten zijn met een oliespoor als gevolg. Het oliefilterhuis kan bij een defect immers gaan lekken. Dus alles bij elkaar, 40 km ná een onderhoudsbeurt, denk ik dat u de garage aansprakelijk moet stellen voor de schade. Het is dan aan de garage om aan te tonen dat men hier geen schuld aan heeft. Maar het is allemaal té verdacht om deze boodschap zomaar voor lief te nemen. Ik raad u aan het Stappenplan klachten na reparatie en onderhoud te raadplegen en de garage schriftelijk aansprakelijk te stellen. U vindt in dit stappenplan ook modelbrieven die u daarvoor kunt gebruiken.