Euro 98 en euro 95

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 29 september 2021

Na berichten over het extra bijmengen van bio-ethanol bij Euro 95, ten opzichten van Euro 98, aan u de volgende vragen.

Ik tank sinds een 12 maanden Euro 98 en heb gemerkt dat mijn uitlaat veel meer zwart roet bevat, dan toen ik Euro 95 tankte.

Mijn rustige rijstijl, het autogebruik, (geen korte ritjes of snel optrekken!) en traject is het afgelopen jaar exact hetzelfde, o.a. door verplicht woon-werkverkeer.

Ik heb nooit last van files, dus daar kan het waarschijnlijk niet aan liggen.

Bij het gebruik van Euro 95 benzine was er veel minder vervuiling (roetaanslag) te zien in de uitlaat.

De automotor verbruikt exact dezelfde (zeer kleine) hoeveelheid motorolie per 1000 kilometer als toen ik Euro 95 tankte.

Heeft u een idee waar dit aan kan liggen?

Ik heb ook gemerkt dat de automotor mooier/soepeler loopt op Euro 98, kan dit kloppen of verbeeld ik mij dit?

Merk: VW POLO
Type: VW POLO V (6R1, 6C1) 1.2 TSI
Bouwjaar: 2011
Brandstof: Benzine
Motorvermogen: 105 PK

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

U vraagt of verschillen merkbaar zijn tussen euro 98 en euro 95.

Om te beginnen is het goed om te weten dat uw auto geschikt is bevonden voor het gebruik van E10 brandstof. Dit is vermoedelijk de brandstof waar u op doelde wanneer u het heeft over het extra bijmengen van bio-ethanol. Dat uw auto geschikt is kunt u zelf ook controleren via Volkswagen | E10 check.

Er bestaat ook brandstof die voor de grote meerderheid uit bio-ethanol bestaat en deze brandstof heet E85. Uw auto is niet geschikt voor het permanent gebruiken van deze uitzonderlijke brandstof. Meer hierover kunt u lezen op: Alles over E10- en E5-benzine.

Ik denk niet dat er een verband is tussen de zwarte roet aan de binnenkant van de uitlaat en de premium brandstof (euro 98) die u tankt. Natuurlijk claimen leveranciers van deze brandstoffen dat ze de motor extra zouden reinigen maar dat hierdoor interne vervuiling uiteindelijk in de uitlaat zichtbaar is heb ik nog niet eerder gehoord. Ik denk eerder dat de temperatuur van de uitlaatgassen of de snelheid waarmee ze stromen het verschil maakt en dat heeft meer met rijstijl en gebruik te maken dan met het octaangetal van de brandstof of het aanwezig zijn van bio-componenten.

Van premium brandstoffen of brandstof zonder bio-ethanol kunnen geen wonderen verwacht worden. Als er sprake is van inwendige motorvervuiling die door toevoegingen wordt gereinigd, dan zouden prestaties en wellicht ook het verbruik kunnen verbeteren. In alle overige situaties zal slechts het gebruik van de brandstof kunnen uitwijzen of functioneren, prestaties en verbruik van de motor voor de gebruiker dusdanig merkbaar verbeteren dat deze toegevoegde waarde de meerprijs waard is.

Indien u ervaart dat de motor loopt en u vindt het de meerprijs waard dan kunt u deze met een gerust hart tanken.