problemen met katalysator of lambda sonde

Vraag gesteld door AdEer op 23 september 2017

Seat Altea XL 2012 bijna 90.000 km. Katalysator en lambadasonde zijn beide vervangen, nu opnieuw problemen. Er is geen valse lucht lekkage vastgesteld. Importeur stelt dat het mogelijk aan verkeerde benzine ligt, maar euro 95 met E10 zou geen probleem moeten zijn. Heeft iemand meer met dit probleem te maken.

Antwoord van Leo

ANWB Expert

Na het vervangen van de katalysator en de lambda sonde van uw Seat Altea XL heeft u de zelfde problemen terug. De importeur stelt dat het probleem mogelijk door wisselende brandstof komt.

Ik vraag mij allereerst af op basis van welke diagnose de katalysator en de lambda sonde vervangen zijn. Het heeft er alle schijn van dat het probleem niet in de katalysator of lambda sonde zat en u mag van een professionele garage verwachten dat de juiste diagnose gesteld wordt.

Inderdaad kan het motormanagementlampje gaan branden als er wisselend Euro 95 en E 10 getankt wordt. Als de inspuiting en het ontstekingstijdstip regelmatig aangepast moeten worden krijgt u een foutmelding. Uitlezen van de computer geeft dan een zoekrichting naar het probleem.

Bij het wisselen tussen Euro 95 en E10 kunt u verschillende meldingen krijgen, namelijk arm mengsel of rijk mengsel. Dit wordt veroorzaakt door het wisselen van brandstof en kan gewoon gewist worden.