coulance vervangen brandstofpomp

Vraag gesteld door DirkvdW op 15 oktober 2016

Betreft: Ford Mondeo, 1999 cm3, 145 pk; benzine, bouwjaar eind augustus 2010, km-stand 59282
Onderwerp: vervangen brandstofpomp

Vlg. dhr. L. Ruijgrok van ANWB-experts mag van een brandstofpomp een redelijke en reële levensduur van 8 jaar en 100.000 km verwacht worden.
De brandstofpomp van mijn auto moest al bij km-stand 59282 en 6 jaar oud vervangen worden.
De aansluitcontacten waren door een slechte elektrische verbinding (te heet en/of vonkvorming) verbrand en de pomp werkte niet meer. Waarschijnlijk is deze verbinding altijd niet optimaal geweest.
Naar mijn overtuiging zou ik dan ook gezien leeftijd van de auto en de km-stand mogen verwachten dat voor de reparatiekosten (bijna € 800,00) een coulance regeling c.q. een tegemoetkoming in de kosten door Ford Nederland gegeven zou worden. Ik heb in overleg met de garage Ford Nederland hierover aangeschreven. Ford Nederland weigert het geven van een coulance en verschuilt zich achter een garantieperiode van 24 maanden en niet jaarlijks uitgevoerde onderhoudsbeurten.
De levensduur van de pomp is echter niet wat verwacht mag worden en de onderhoudsbeurten zijn weliswaar niet jaarlijks maar wel met een interval van circa 20.000 km uitgevoerd. Ook is het m.i. zo dat bij een onderhoudsbeurt de elektrische aansluiting van de brandstofpomp niet gecontroleerd wordt, deze pomp is in de benzinetank gemonteerd.
Data en km/standen waarop onderhoud is uitgevoerd.
juni 2011 km. stand 7 747
juni 2012 km. stand 15 077
juni 2014 km. stand 30 000
april 2016 km. stand 51 771
Nu wil ik de Ford dealer, de garage waar mijn auto gekocht en in onderhoud is, voor een coulance regeling aanspreken. Maar ondanks dat ik hier al 40 jaar klant ben heb ik weinig vertrouwen in een voor mij positief antwoord en zal mij niets anders resten dan een gang naar de BOVAG geschillencommissie.
Graag uw advies over een redelijk bedrag van een tegemoetkoming in de kosten en de kans op een voor mij gunstige uitspraak indien ik deze zaak eventueel voorleg aan deze commissie.

Bij voorbaat dank voor de door uw te nemen moeite en in afwachting van uw advies,

Met vriendelijke groet,
J.J. van der Weerd

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over wat een redelijke coulance regeling zou kunnen zijn bij een defecte brandstofpomp.

Allereerst is het goed dat u de betreffende dealer hierover tóch gaat aanspreken. De dappere poging richting de importeur is vaak zinloos wanneer de formele garantietermijn is verstreken. Uiteindelijk is óók juridisch gezien de leverancier de verantwoordelijke partij wanneer een product niet voldoet aan de verwachting. Of de betreffende dealer vervolgens wél of niet iets kan regelen met de importeur is voor u niet eens van toepassing. Coulance wordt óók heel vaak (deels) uit de portemonnee van de dealer betaald.

Wanneer ik de leeftijd en kilometerstand in acht neem zou wat mij betreft het redelijk zijn wanneer zo'n 40 procent van de totale kosten vergoed zouden worden. Uw deel is dan 60 procent. Zeker wanneer u al 40 jaar een relatie heeft met het betreffende bedrijf zou het teleurstellend zijn wanneer men u niet in alle redelijkheid de hand weet te reiken.

De gang naar de Geschillencommissie is zeker een mogelijkheid waarbij een volledige vergoeding zelf ook tot de mogelijkheid behoort. Een uiteindelijk uitspraak laat vaak wel de nodige maanden op zich wachten waardoor ik hoop dat u er tóch onderling uit weet te komen. Uiteindelijk bent u ook al 40 jaar klant met het vertrouwen dat óók in een dergelijke situatie dit een goede dealer blijkt te zijn.