Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Vervuilde inlaatkleppen 1.2 TCE motoren

Vraag gesteld door A. van den Brink op 1 september 2021

Ik heb onlangs een 2e-hands Dacia Duster uit 2018 gekocht met een 1,2 Tce motor en net geen 60.000 km op de teller. Een fijne auto en bedoeld om ook de caravan te kunnen trekken.. Omdat de motor licht stotterde moesten, onder garantie, de inlaatkleppen gereinigd. Dat is 4,5 uur werk. De motor rijdt nu weer goed maar het blijkt dat deze direct ingespoten motoren dit euvel allemaal krijgen. Dus over een bepaald aantal km. ben ik weer aan de beurt.
Kan ik door additieven aan de benzine toe te voegen dit probleem voorkomen of zijn die slecht voor de auto, of kan een andere rijstijl van invloed zijn ? Ik begreep sowieso dat het moderne rijden met heel weinig toeren slecht is vanwege te lage oliedruk in de motor waardoor bijv. de distributieketting erg snel kan slijten. Iets waarvoor deze motoren blijkbaar ook gevoelig zijn. Een nog duurdere reparatie, terwijl ik dacht dat als ik een moderne auto koop met ketting ik geen distributieriem meer hoef te laten vervangen want blijkbaar nog duurder dan de vervanging van een riem. Heb ik nou toch een kat in de zak gekocht ??
Graag jullie onafhankelijke advies over additieven toevoegen om de kleppen schoon te houden, de rijstijl of andere manieren om de kleppen schoon te houden en hoe zit dat met de distributieketting versus de -riem.

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

U bent bang dat interne vervuiling van uw auto zich gaat herhalen en vraagt wat u kan doen om dit te voorkomen.

Auto’s met directe brandstof injectie zijn inderdaad gevoeliger voor interne vervuiling. Dit komt deels door de constructie en deels het gebruik. Wanneer een motor is voorzien van directe brandstof injectie dan komt de brandstof (dus ook de additieven) nauwelijks in aanraking met de inlaatkleppen. Hier kan dus ook niet merkbaar een reinigende werking van worden verwacht. Wij adviseren additieven echt alleen op advies van de onderhoud uitvoerende garage toe te voegen.

Deze interne vervuiling treedt een stuk minder op wanneer deze auto’s regelmatig de sporen worden gegeven. Maar ook goed onderhoud met de juiste olie draagt bij aan het minimaliseren van vervuilde inlaatkleppen.

Het nieuwe rijden

Wij zijn een voorstander van het nieuwe rijden echter bij belasting van de auto en zeker in combinatie met een caravan kunt u dit beter tijdelijk vergeten. Bij belasten is toeren maken noodzakelijk. We hebben een aantal tips over Autorijden in de bergen op onze site.

Vervanging bij aanleiding

Een distributieketting noemen we onderhoudsarm. Die hoeft niet op een vooraf bepaald moment vervangen te worden en gaat in principe levenslang mee. Vervanging gebeurt wel als er aanleiding is, bijvoorbeeld een bijgeluid of een motorstoring.