Motorlampje Peugeot brandt: storing emissie systeem

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 08 september 2021

Zo'n 2 weken geleden heb ik een 2e hands auto gekocht. Een Peugeot 308 uit 2008 met 220.000km op de teller.

Nu weet ik dat je bij een auto van deze leeftijd en km stand niet kan verwachten dat er géén problemen mee zijn maar toch heb ik een issue:

Gisteren (8-9-201) ging het motor management lampje branden en in de display verscheen de melding "Storing Emissie systeem".

Daarop heb ik contact gezocht met de dealer waarbij ik de auto heb gekocht en deze stuurde me door naar een garage om ernaar te laten kijken.

De monteur bij de garage heeft de storing in meer detail uitgelezen en vertelde me dat het probleem bij de katalysator ligt. Door het wat hogere olieverbruik van de motor (iets wat me wel verteld was) zou de sensor bij de katalysator een te hoge waarde melden. Echter vertelde de monteur dat hij deze auto zelf had opgeknapt en gerepareerd voor de dealer. Hij verzekerde mij ervan dat de auto echt technisch en motorisch in orde is. Ook verzekerde hij mij ervan dat deze storing geen enkel kwaad kon, sterker nog, hij zou er zelfs mee naar Salou in Spanje durven te rijden zonder bang te zijn om problemen te krijgen.

Daarna heeft hij de storing gereset. en vertelde me dat ik gerust weer langs kon komen als de storing weer terug kwam. Ik heb me door zijn verhaal laten overtuigen dat het klopt wat hij zegt en vertrok met een gerust gevoel bij de garage naar huis.

Dezelfde avond maakt ik nog een rit van ongeveer 40km en na ongeveer 30km gereden te hebben kwam de storing toch al meteen weer terug.

Mijn vraag: kan deze storing echt geen kwaad zoals de monteur aangeeft? Komt dit echt door het wat hogere olieverbruik door de leeftijd en km stand van deze auto? Of moet er toch beter naar gekeken worden en onderdelen vervangen worden?

In hoeverre is de dealer verplicht hier de eventuele kosten op zich te nemen? en wat is hierin redelijk?

Nogmaals, ik weet dat het een oudere auto betreft met een hoge km stand maar in de advertentie op de website van de dealer stond niet dat de auto een hoger olieverbruik had en dat er daardoor een storing gemeld kon worden in het emissie systeem.

Ik stel deze vragen omdat ik nu niet zo goed weet wat ik moet doen en wat de dealer voor mij eventueel behoort te doen.

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Het motormanagement lampje van uw Peugeot 308 gaat branden: storing emissie systeem. Dat betekent dat het motormanagement een afwijking gezien heeft waardoor de samenstelling van de uitlaatgassen in het geding is. Dit kan vele oorzaken hebben. Het kan veroorzaakt worden door een defect aan een onderdeel, inwendige vervuiling, of doordat er een component buiten de regelwaarde functioneerde.

U zegt niet om welk type motor het gaat, maar het lampje waar u op doelt is spijtig genoeg geen onbekend verschijnsel. Benzinemotoren, vooral de THP-motor van dit merk, staan bekend om distributieproblemen en inwendige vervuiling met een brandend storingslampje als gevolg. Ook hoog olieverbruik is een veel gehoorde klacht. Nader onderzoek is dus nodig voor een definitieve diagnose maar het zou kunnen zijn dat niet het olieverbruik maar een opgerekte distributieketting (en daardoor afwijkende kleptiming) er inwendige motorvervuiling is ontstaan. Peugeot communiceerde in het verleden er het volgende over; "In de media wordt gesproken van bijgeluiden, het branden van controlelampjes en een gebrek aan vermogen. Voor zover er inderdaad sprake is geweest van deze problemen, zijn deze inmiddels opgelost. Sinds de THP-motor in 2007 leverbaar werd, is het productieproces op diverse punten geoptimaliseerd. Deze motor voldoet nu aan de strengste eisen voor wat betreft de kwaliteit en de betrouwbaarheid, voor zowel de huidige als de toekomstige modellen" aldus Peugeot.

Uw auto komt uit 2008 en u bent nu twee weken eigenaar. Misschien dat er vóór uw tijd al is ingegrepen maar niet efficiënt genoeg. In ieder geval zal de distributie moeten worden gecontroleerd en wellicht moet de motor inwendig worden gereinigd. Weliswaar heeft de auto al veel kilometers op de klok staan, maar bij de dealer waar u de auto heeft aangeschaft kunt u wijzen op een modificatie aan de distributie die misschien nooit is uitgevoerd. Bovendien is een storingslampje een teken dat er iets niet goed zit, dus u mag verwachten dat dat wordt gerepareerd. Een mankement waar u de garage op kan aanspreken.

Zie ook het stappenplan klachten na aankoop.