Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Korte afstanden met een diesel

Vraag gesteld door M. Zwart op 16 september 2021

Ik ben voornemens een station te kopen, mijn budget ligt rond de 12000 euro en ik ben dus iets gelimiteerd qua zoekopdracht. Welnu, ik vind erg veel diesels die tot ongeveer 2018 betaalbaar zijn binnen mijn budget.

Op forums krijg ik doemscenario`s voor mijn kiezen als kapotte blokken als je niet meer dan 30km per keer rijdt etc.

Ik rijd 20.000 per jaar, 25km naar werk en 25 km weer terug.
Daarnaast de stukjes in de buurt en de weekenden.
Diesel auto`s hebben een aantrekkelijker aanschafprijs en de maandlasten van 80 a 100 euro wegenbelasting kan ik prima dragen.

Gaat een diesel echt snel stuk als je er 50km per dag mee rijdt als woon werk of zijn dit fabeltjes van de benzine rijders ?
Ik kijk naar 3 opties, Ford Mondeo en Focus, Kia Cee'd sportswagon of een Opel Insignia.
Grote stations want ik wil een daktent gaan rijden voor langere zomervakanties zonder belemmeringen in scandinavie.

Kan iemand mij eens een deskundig en oprecht advies geven ( de meerkosten van bpm kan ik prima dragen en zijn geen issue ).

Antwoord van Pieter

Antwoord van Pieter

ANWB Expert

U vraagt zich af of uw rijomstandigheden geschikt zijn voor het gebruik van een diesel.

Wat extreem belangrijk is bij diesels die voorzien zijn van een roetfilter is dat deze regelmatig de gelegenheid krijgt te regenereren. Regenereren is het proces waarbij een vol roetfilter van een dieselauto door verhoging van temperatuur wordt 'schoongebrand'. Achtergebleven roet in het filter wordt daarbij alsnog verbrand. De temperatuur wordt verhoogd door extra dieselinjecties in de verbrandingskamers van de motor, al dan niet met gebruik van een additief. Als een auto aan het regenereren is, dan kan er rook zichtbaar zijn. 

Hoe vaak een auto regenereert is afhankelijk van de rijstijl, rij-omstandigheden, én of het regeneratieproces ook kan worden afgemaakt. Als u halverwege op de plaats van bestemming bent aangekomen stopt ook de regeneratie. Op een later moment zal dat dan opnieuw moeten gebeuren. Het rijden van korte afstanden, veel stads- en fileverkeer en rijden met uitsluitend lage toerentallen zijn voor het roetfilter geen ideale omstandigheden. Het ligt er dus vooral aan hoe deze dagelijks kilometers er uit zien, wanneer ze grotendeels op de buitenwegen plaats vinden voorzie ik geen problemen. 

Wat betreft het op temperatuur komen en zodoende de slijtage aan de motor komt een moderne dieselmotor snel op de gewenste temperatuur. U kunt op de motortempratuurmeter al goed zien hoe snel dit gaat. Vaak is de werktemperatuur al na zo'n vijf minuten bereikt.

Voor u is het belangrijk om de onderhoudsintervallen na te leven en met enige regelmaat het olieniveau te controleren. Wat wel een nadeel kan zijn van een wat oudere diesel is dat er heel veel componenten op en om de motor gemonteerd zijn die ook slijten en kunnen zorgen voor kostbare reparaties. Zo kunnen er vanaf zo’n 150.000 km extra kosten ontstaan aan verstuivers, EGR, turbo, SCR systeem enzovoorts. Houd hier dus rekening mee bij aanschaf of reserveer wat spaargeld.