Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Koppeling slipt, nu al versleten?

Vraag gesteld door A. Hansen op 9 september 2021

Mijn koppeling begint te Slippen. Volvo V60,  KM stand 83900.
Laatste Service beurt op 2/6/2001 bij 80100 KM. bij Volvo dealer. Mijn hele leven nog nooit een slippende koppeling gehad. Voorgaande VOLVO tot 258000 KM gereden. Kan het zijn dat de onderhoudsbeurt niet juist uitgevoerd is?? Voor verkeerslichten die net op rood springen gebruik ik het start/stop systeem. Wat kan de oorzaak zijn?
 

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

De koppeling van uw Volvo V60 (2015, 80.100 km) begint te slippen. Deze kan dan geen vaste overbrenging meer maken tussen motor en versnellingsbak. Niet iedereen herkent een slippende koppeling, maar bij (veel) gas geven stijgt het toerental terwijl de auto niet evenredig versnelt.

Een slippende koppeling kan ontstaan door een probleem met de drukgroep of door een versleten koppelingsplaat. Die slijt door normaal gebruik, door verkeerd gebruik of simpelweg door zware omstandigheden. Met caravan in de file op een helling is daar een voorbeeld van. U heeft nog nooit te maken gehad met een slippende koppeling, maar misschien heeft het onderdeel het bij de vorige eigenaar zwaar gehad.

De koppeling is in principe onderhoudsvrij. Als u een verband met de onlangs uitgevoerde onderhoudsbeurt vermoedt dan zult u dat moeten kunnen bewijzen. Onderzoek zal moeten uitwijzen wat de oorzaak is. Mocht het enkel om een versleten koppelingsplaat gaan, dan kan uw verkoper daar niet voor opdraaien omdat er veel externe factoren van invloed zijn op de levensduur van het onderdeel. De drukgroep zou wel langer moeten meegaan dan 80.000 km. Mocht deze de oorzaak zijn dan kunt u proberen een tegemoetkoming in de kosten overeen te komen.