Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Katalysator defect door ethanol in benzine?

Vraag gesteld door G. Koeten op 19 september 2021

Worden consumenten op kosten gejaagd die weinig km rijden met hun auto waardoor de ethanol de katalystor beschadigd.

Ik kreeg deze verklaring van onze garage. Deze krijgt steeds meer auto's waarbij de katalysator in storing staat maar er geen sprake is van vermogens verlies. Oorzaak zou zijn dat de auto weinig wordt gebruikt (alleen voor een weekend boodschap bv) waardoor de ethanol onder in de benzinetankt gaat zitten en hierdoor de katalystor  aantast waardoor deze in storing gaat. kosten nieuwe katalysator ruim 800 euro. Graag zou ik willen weten of dit verhaal klopt doordat je de auto weinig gebruikt hierdoor de ethanol op lange termijn (3-4 jaar) de katalystor aantast en hierdoor in storing komt.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U vraagt zich af consumenten op kosten worden gejaagd door de toevoeging van ethanol aan de benzine. Uw garage meldt dat er steeds vaker katalysator storingen zijn die te wijten zijn aan enerzijds ethanol in de brandstof i.c.m. auto's die maar weinig gebruikt worden.

Ik wil benadrukken dat van de bijna 8 miljoen personenauto's in Nederland zo'n 80 procent daarvan op benzine draait. Vermoedelijk zal zo'n ruim 90 procent daarvan op E10 benzine lopen en zijn de klachten omtrent het gebruik van deze brandstof nihil. Ook vanuit omringende landen, waar E10 veel eerder werd gelanceerd, hebben ons nooit verontrustende berichten bereikt. De verklaring van uw garage kan ik daarom ook niet bevestigen en merken we wel vaker dat E10 benzine, met de toegevoegde bio-ethanol van maximaal 10 procent, gretig ten onrechte als zondebok wordt aangewezen bij bepaalde gebreken en verschijnselen. Maar E10 is sinds 2016 de testbrandstof voor alle nieuwe benzine auto's en zijn op enkele uitzonderingen na bijna alle bestaande auto's geschikt voor het E10 gebruik, feitelijk volgens opgave van de autofabrikant. Wanneer E10 benzine écht technische defecten zou geven, dan zou 2 jaar na de introductie in Nederland de alarmbellen inmiddels toch wel moeten zijn afgegaan. Maar dat is zeker niet het geval en is de introductie van E10 eigenlijk geruisloos gegaan.

Maar er zit in zekere zin in het verhaal van uw garage wel een bepaalde kern van waarheid. Elke autofabrikant bouwt feitelijk een auto op basis van regelmatig gebruik. Uitzonderingen zijn er altijd, zoals autogebruikers die maar heel summier rijden. Dus ééns per week een ritje van een paar kilometer heen en terug. Langdurige stilstand en/of korte ritjes zijn per definitie niet goed voor een auto. Het nadeel van E10 is dat door de toevoeging van extra bio-ethanol de houdbaarheid wat verkort wordt. Wanneer je een autogebruiker bent die soms maanden met één tank brandstof doet, is het tanken van E5 premium benzine preventief een betere keuze. In die zin zou je kunnen zeggen dat iemand die misschien maar 4.000 km per jaar rijdt inderdaad genoodzaakt is duurdere benzine te tanken. Maar dan gaat het om enkele tientjes méér op jaarbasis, terwijl een auto bij zo'n geringe jaarkilometrage per definitie per kilometer schrikbarend duur rijdt wat betreft de totale autokosten. Ik wil dus benadrukken dat in uitzonderlijke gevallen E5 benzine een beter keuze is vanwege een langere houdbaarheid, hoewel ik voor het aantasten van de katalysator eerlijk gezegd wel de technische onderbouwing mis.