Fietshaak

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 06 september 2021

Op 8 juli 2021 wordt er een vraag beantwoord ivm een fietshaak bij een BMW 3i. Ik zit een beetje met hetzelfde.

Ik overweeg een elektrische Citroen C4 (2021) te kopen. En wil 2 fietsen vervoeren.

Door 2 verschillende dealers wordt gezegd dat de kogeldruk op haak 0 kg is. Dat dat zo in de specificaties staat. Echt uitleggen waarom dat zo is, wordt niet gedaan.

Brink heeft nog geen haak hiervoor.
Trekhaakcentrum.nl kan een speciale fietshaak leveren.

Ik merk dat ik het ingewikkeld vind: als de fabriek 0 kg aangeeft, daar tegen in te gaan bij een nieuwe auto. De dealers zeggen ook niet expliciet dat het wel met een fietshaak kan of mag.
Ze lijken niet ja en niet nee te zeggen.

Is er jurisprudentie? tav deze materie?
Dat garantie niet gegeven werd? of de verzekering plotseling niet vergoed?
Klopt het dat er vaagheid is over dit onderwerp? dat fabrikanten zeggen kan niet, en dat je zelf dan een keuze moet en mag maken?
 

Antwoord van Pieter de Porto

ANWB Expert

U vraagt zich af of u een trekhaak ten behoeve van een fietsendrager op de elektrische C4 kunt plaatsen.

Formeel mag deze auto niets trekken en is er daarom ook geen opgegeven kogeldruk. Voor de C4 is echter wel een goedgekeurde trekhaak beschikbaar. Bij de montagehandleiding staat vermeld: "Alleen te gebruiken als fietsendrager. Het is niet toegestaan om deze constructie voor andere doeleinden te gebruiken."

De opgave van de maximum kogeldruk zegt niets over de sterkte van de trekhaak, deze heeft echt geen moeite met het gewicht van de twee fietsen. De maximale kogeldruk is vooral bestemd voor een stabiele combinatie auto en caravan/aanhanger.

Op de vraag over garantie heeft mijn collega een heel compleet antwoord gegeven: Garantie EV en trekhaak. We zien inderdaad wel vaker dat wanneer een autofabrikant geen kogeldruk opgeeft er toch haken geproduceerd worden speciaal voor het gebruik van een fietsendrager. Wanneer de voorschriften van de haak gerespecteerd worden zijn er geen nadelige gevolgen te verwachten.